Mit tehet az utas, ha nem a megrendelt utazási szolgáltatást kapja?

2023. 07. 04., 09:41

Szabó Gergely ügyvéd utazási szerződésekről szól cikksorozatának harmadik, befejező része.

Korábbi cikkeinkben bemutattuk az utazási szerződések megkötésével és felmondásával kapcsolatos alapvető információkat. Az utazási szerződéssel foglalkozó cikksorozatunk utolsó részében az utazási szerződés átruházásával és a szerződés teljesítésével kapcsolatos panaszokra vonatkozó legfontosabb tudnivalókra térünk ki.

Az utazási szerződés átruházása

Ha az utas nem tud vagy nem kíván elutazni az előre megvásárolt utazásra, akkor sem muszáj az utazási szerződést felmondania, ha van olyan személy, aki helyette el tud utazni. Ilyen esetben bizonyos feltételek mellett van lehetőség az utazási szerződés átruházására.

Az utazó az utazási csomagra vonatkozó szerződést olyan személyre ruházhatja át, aki a szerződésben foglalt valamennyi feltételnek megfelel.

Az átruházás feltétele, hogy az utazásszervezőt az utazási csomag megkezdése előtt észszerű időn belül értesíteni kell az átruházásról.

Az utazási csomagtól és a körülményektől is függ, hogy mi minősül észszerű időnek.

Az utazási csomag megkezdése előtt legalább 7 nappal történő értesítést minden esetben észszerű időn belüli értesítésnek kell tekinteni.

Az átruházást valamilyen maradandó formában (tartós adathordozón) lehet megtenni. Például papír alapú levélben, pdf dokumentumban, e-mailben.

Az átruházásból eredő illetékek, díjak és egyéb költségek ilyen esetben a szerződésből kilépő és oda belépő utazót egyetemlegesen terhelik. Tehát közösen felelősek ezek megfizetéséért. Szintén egyetemlegesen felelős a szerződésből kilépő és a belépő utazó a részvételi díj megfizetéséért.

Az utazásszervezőnek tájékoztatnia kell a szerződésből kilépőt az átruházás tényleges költségeiről. Ezek a költségek nem lehetnek aránytalanok és nem haladhatják meg az átruházásából eredő tényleges költségeket.

Mit tehet az utas, ha nem a megrendelt utazási szolgáltatást kapja?

Az utazásszervező felelős az utazási szerződésben, ill. utazási csomagra vonatkozó szerződésben vállalt utazási szolgáltatás teljesítéséért. A felelősség akkor is fennáll, ha a szerződésben foglalt szolgáltatásokat nem közvetlenül az utazásszervező, hanem más utazási szolgáltató nyújtja.

Amennyiben nem a szerződésben megrendelt szolgáltatást kapja az utazó, akkor ez szerződésszegésnek minősül.

Például nem a megrendelt szállást kapja, elmarad a megrendelt program vagy más tartalommal nyújtják.

Az utazónak nem csupán joga, hanem kötelezettsége is a szerződésszegéssel kapcsolatos tájékoztatás. A körülmények figyelembevételével haladéktalanul kell tájékoztatnia az utazásszervezőt (vagy az utazásközvetítőt), ha az utazási szolgáltatás nyújtásával kapcsolatban szerződésszegést észlel.

Az utazási szerződésnek tartalmaznia kell, hogy ezt a tájékoztatást milyen elérhetőségen tudja megtenni az utas. A szolgáltatásokkal kapcsolatos panaszokat rendszerint közvetlenül az utazási irodánál vagy az utaskísérőnél, ennek hiányában a helyszíni szolgáltatónál, ill. az utazási iroda helyi partner irodájánál lehet megtenni.

Amennyiben az utazó olyan programon vesz részt, amely nem része az utazási csomagnak, akkor e szolgáltatásért az utazásszervező nem felelős. Ilyen esetben az utazó a szolgáltatással kapcsolatos problémát annál a helyi szolgáltatónál jelezheti, akitől a programot megrendelte.

Amennyiben az utazó légijárata törlésre kerül vagy jelentős késést szenved, akkor az ezzel kapcsolatos kártalanítási és további igényeit a légitársaság – és nem az utazási iroda – részére nyújthatja be.

Az utazási szolgáltatással kapcsolatos problémák orvoslása

Az utazási szolgáltatással kapcsolatos szerződésszegést az utazásszervező köteles észszerű határidőn belül orvosolni. Kivételt képez, ha a szerződésszegés orvoslása lehetetlen vagy aránytalan költségekkel jár a szerződésszegés súlyára és az érintett utazási szolgáltatások értékére tekintettel. Utóbbi esetben az utazó díjengedményre, illetve amennyiben kár is érte, kártérítésre jogosult.

Ha az utazásszervező az utazó által megállapított észszerű határidőn belül nem orvosolja a szerződésszegést, akkor az utazó maga is megteheti ezt. Ilyen esetben az utazó kérheti a szükséges kiadásai megtérítését.

Ha az utazási csomagra vonatkozó szerződésben foglalt utazási szolgáltatás lényeges része nem biztosítható a szerződésben meghatározott módon, akkor az utazásszervező köteles azonos vagy magasabb minőségű, megfelelő helyettesítő szolgáltatást felajánlani.

Ezért az utazó részére többletköltség nem számítható fel. Ha a felajánlott helyettesítő szolgáltatás alacsonyabb minőségű a szerződésben meghatározottnál, akkor az utazásszervező köteles megfelelő díjengedményt biztosítani.

Az utazó kizárólag akkor utasíthatja el a felajánlott helyettesítő szolgáltatást, ha az lényegesen különbözik az utazási csomagra vonatkozó szerződésben foglaltaktól, illetve ha az utazásszervező által ajánlott díjengedmény nem megfelelő.

Ha a szerződésszegés az utazási csomag lényeges tartalmát érinti, és az utazási iroda az utazó által megszabott észszerű határidőn belül azt nem orvosolja, akkor az utazó bánatpénz megfizetése nélkül jogosult az utazási csomagra vonatkozó szerződést felmondani. Ezen kívül díjengedményt, illetve kártérítést követelhet.

dr. Szabó Gergely
ügyvéd, irodavezető partner
Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 05. 24., 11:10
Az Európai Parlament 2024. április 24-én elfogadta a platformalapú munkavégzés munkakörülményeinek javításáról szóló irányelvét. A legfontosabb tudnivalókat dr. Szemán Péter, a Bán, S. Szabó, Rausch & Partners munkajogi csoportjának vezetője foglalta össze.
2024-05-25 16:44:25
13 milliárd forint vissza nem térítendő támogatásra pályázhatnak a vendéglátóhelyek, elsőként az egész évben nyitva tartó, vidéki éttermeknek nyílik meg a lehetőség május 27-től.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.
Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...

  Rovathírek: GUSTO

13 milliárd forint vissza nem térítendő támogatásra pályázhatnak a vendéglátóhelyek, elsőként az egész évben nyitva tartó, vidéki éttermeknek nyílik meg a lehetőség május 27-től.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS