Szántó Gergely: Üzleti tervezés – hol kezdődik a vállalatértékelés?

2023. 10. 05., 13:41

Vállalatértékelés során a legtöbbször arra asszociálunk, hogy első lépésben a rendelkezésre álló üzleti tervhez építünk egy megbízható diszkontál cash-flow modellt, majd ezt követően lehet szó az eredményül kapott értéksáv megerősítéséről, érzékenységvizsgálatokról. Bár nem feledkezünk meg a terv aritmetikai és tartalmi ellenőrzéséről sem, mégis ritkán mondható kielégítőnek a terv kellő körüljárása – írja elemzésében Szántó Gergely, a Mazars Pénzügyi Tanácsadási Szolgáltatások menedzsere.

Az üzleti tervezés során a menedzs­ment egy olyan terv elkészítéséért fele­lős, mely az eredménykimutatástervet kiegészíti a nettó forgótőkeváltozásával, és figyelembe veszi a befektetési cash-flowt is. A tervezés során nem elégsé­ges az értékelés napjától számított né­hány elkövetkező évet becsülni (expli­cit időszak), szükséges az ezt követő, és elméletileg a végtelenig tartó időszak (maradványidőszak) éves cash-flowját is tervezni. Az eredmény az a szabad pénzáramlás, melyen a tulajdonosok és – amennyiben releváns – a hitelezők osz­toznak – kezdi elemzését Szántó Gergely.

Tapasztalataink alapján rendszerszintű jelenségnek tekinthető, hogy a Magyarországon bejegyzett, ám külföldi tulajdonú vállalatok üzleti tervét az anyacégnek jelentő, csoport-szintű felelősségi körrel bíró kontrolling osztály vagy egyéb központi kiszolgáló osztály készíti el.

Ebből egyenesen következik, hogy a terv készítői nem veszik figyelembe a vállalat-specifikus tényezőket, a terv elkészítése során nem konzultálnak a leányvállalat menedzsmentjével, pénzügyi osztályával. Kiváltképp jellemző ez a gyakorlat abban az esetben, ha a könyvvizsgálat teszi szükségessé a terv készítését, a szűkös időbeli és humán kapacitások eredményezik ezt a gyakorlatot. Ezzel szemben például egy vállalati felvásárlást megelőző tervezés esetében átlagosan jóval nagyobb alaposság figyelhető meg.

Jellemző, hogy az elkészült terv egy központi modell által számított output. Gyakori továbbá, hogy mindemellett még eltérő GAAP alatt készül a vállalat éves beszámolója, valamint a központ által készített üzleti terv. A szabványosított és a leányvállalatok egyedi jellemzőire érzéketlen központi modell, valamint az eltérő számviteli rendszerhez köthető besorolási különbségek elemezhetetlenné teszik az üzleti tervet.

Ezen felül szintén gyakran fordul elő, hogy a terv csupán egy- vagy kétéves explicit időszakkal számol, maradványidőszaki becslést egyáltalán nem tartalmaz. Az sem példa nélküli, hogy a központi modell által számolt többféle (éves, havi) terv nem konzisztens egymással (besorolási vagy input-adatok nem megfelelő figyelembevételének problémái). Ilyenkor az adott (leány)vállalatnak sem a menedzsmentje, sem a pénzügyi osztálya nem képes az anyacégtől kapott tervet a cégspecifikus körülményekhez megfelelően hangolni.

Holott a menedzsment felelőssége, hogy a terv kitérjen a pénzügyi osztályok által korlátozottan hozzáférhető információk beépítésére: stratégiai irányváltás, új vevői szerződések, piacelemzés, versenytársak várható részesedése. A pénzügyi osztályoknak pedig alapvető feladata, hogy a terv historikus időszaki, explicit tervidőszaki-, valamint maradványidőszaki adatai ugyanazon számviteli rendszernek megfelelő besorolás alá essenek (összehasonlíthatóság, trendek tervezésének lehetővé tétele), valamint – a menedzsmenttel, tanácsadókkal közösen – a terv normalizálása: működési és finanszírozási tételek átsorolása, egyszeri tételek figyelembevétele vagy kizárása, amennyiben szükséges. Egy helytelen besorolású vagy nem normalizált historikus adatra trendet építeni hibás tervhez, ezáltal hibás cégértékhez vezethet.

A számviteli rendszerek összehangolása, valamint az egyes besorolások normalizálása ráadásul nem csak a cash-flow tervezése kapcsán elkerülhetetlen, hanem a fordulónapi nettó adósságállomány definiálásakor is.

Mindezen, jellemzően a hazai piacon jelentkező tapasztalatok egyre inkább kikényszerítik az üzleti terv elemzésének, adott esetben normalizálásnak, felépítésének, mint önálló-, a vállalatértékeléstől független szolgáltatásnak a definiálását.

E tekintetében a tanácsadónak nem csupán az a feladata, hogy a készen kapott üzleti tervet felhasználja egy értékelési modellben, hanem a tervet „át kell világítani”. Ezen megbízás alapjaiban hasonlít a dedikált pénzügyi átvilágítási szolgáltatáshoz, hiszen a tanácsadó a munka során feltérképezi, megismeri az adott vállalatot, annak piacát, annak speciális jelenségeit, kockázatait.

A megbízás során a tanácsadó bekéri a szükséges dokumentációt, amely bőven túlmutat az üzleti terven: főkönyvi kivonatok, éves beszámolók, részesedések, tárgyi eszközök legfrissebb értékelési jelentése, jelentősebb vevői, szállítói szerződések, hitelszerződések, kulcsmunkaválllalók listája, valamint mérlegen kívüli tételek, garanciális kötelezettségek, kezességvállalások.

A tanácsadó ezt követően különös gondot fordít arra, hogy a vállalat működése szempontjából érintett valamennyi vezetővel értekezzen, hogy a lehető legpontosabb kép alakuljon ki a működés és a finanszírozás valamennyi aspektusáról.

A menedzsmentinterjúk során a vállalat jelenlegi működésével és a jövőbeli lehetőségeivel, adott esetben fenyegetéseivel összhangban tervezett víziók megvalósíthatósága és számszerűsítése a cél. A korábban említett stratégiai irányok, vevői kapcsolatok, versenytársak stb. megértésén túl a tanácsadó feladata, hogy a terv mindezt számszakilag messzemenően tükrözze.

Az első menedzsmentinterjúkat követően szükséges lehet – természetesen az adott vállalat méretétől, szegmensétől és működésétől függően – további, a vállalat működése szempontjából kulcsfontosságú osztályokkal konzultálni: a pénzügyi osztály segít a sajátos számviteli besorolások megértésében, továbbtervezésében, normalizálásban. Termelőcégek, logisztikai, szállítmányozási, vagy egyéb, eszköz-intenzív iparágakban tevékenykedő vállalatok esetén a termelés, beszerzés, eszköz-menedzsmentért felelős alosztályokkal történő konzultáció elengedhetetlen, hogy a tanácsadó megértse, hogy a tervezett víziók vonatkozó hatásai mennyire megvalósíthatóak vagy mennyire nem. Ugyanígy a kereskedelmi, szolgáltató szektorban, vagy tudásintenzív iparágakban az értékesítés, a marketing vagy az emberi erőforrás-menedzsment vezetőivel való konzultáció lehet szükséges.

Valamennyi információ begyűjtését, továbbá az információk első körben történő-, üzleti terv szintű modellezését követően ismét szükséges lehet a menedzsmenttel való tárgyalás, akár az ő jelenlétükben véglegesíteni az általuk is jóváhagyott vagy kétségbevont tervszámokat, sorról sorra. Amennyiben a tervezés megkívánja, a véglegesítési folyamat során a menedzsment tagjai mellett be lehet vonni a fentebb említett szakmai területek képviselőit is. A legfontosabb cél, hogy információ ne vesszen el, minden input a valamennyi érintett által és összhangban legyen kidolgozva.

Tipikus jelenségnek mondható, hogy még ezen lépések elvégzését követően sem lehet konkrét tervet felépíteni, amelyben valamennyi értintett bizonyos lenne. Ilyen esetben, a kapott információktól és az érintetettek véleményétől függően, lehetséges több forgatókönyvet modellezni az üzleti terv kapcsán.

Az alaposan átgondolt terv minden érintettnek elemi érdeke, szolgáljon később bármilyen addicionális célt: részesedésérétkelés könyvvizsgálathoz, vállalatértékelés tranzakcióhoz, vagy annak finanszírozásához, vagy pusztán csak egy reális piaci értéksáv a vállalat értékéről a tulajdonosa számára.

Szántó Gergely

menedzser

Mazars Kft.

Pénzügyi Tanácsadási Szolgáltatások

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 05. 24., 11:10
Az Európai Parlament 2024. április 24-én elfogadta a platformalapú munkavégzés munkakörülményeinek javításáról szóló irányelvét. A legfontosabb tudnivalókat dr. Szemán Péter, a Bán, S. Szabó, Rausch & Partners munkajogi csoportjának vezetője foglalta össze.
2024-05-25 16:44:25
13 milliárd forint vissza nem térítendő támogatásra pályázhatnak a vendéglátóhelyek, elsőként az egész évben nyitva tartó, vidéki éttermeknek nyílik meg a lehetőség május 27-től.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.
Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...

  Rovathírek: GUSTO

13 milliárd forint vissza nem térítendő támogatásra pályázhatnak a vendéglátóhelyek, elsőként az egész évben nyitva tartó, vidéki éttermeknek nyílik meg a lehetőség május 27-től.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS