A rendkívüli aszály tovább mélyítette a gyümölcságazat válságát

A rendkívüli aszály tovább mélyítette a gyümölcságazat válságát
2022. 10. 13., 11:17

Az idei, történelmi léptékű aszály hatása minden gyümölcsfajta állapotában megmutatkozott. A legnagyobb mennyiségben termesztett gyümölcsök közül almából az elmúlt évtized legrosszabb termésmennyisége, 300 ezer tonna várható, a meggy esetében pedig a mintegy 60 ezer tonnányi termés jelentős része nem érte el a feldolgozáshoz szükséges méretet. Az idei szárazság hosszabb távú hatásaként tovább gyorsulhat a hazai gyümölcs-termőterületek csökkenésének folyamata.

Szemben a korábbi évekkel, idén nem a késői fagyok, hanem az évszázados mértékű aszály okozott kiemelkedő károkat a hazai gyümölcságazatnak. A talaj mélyebb rétegeiben is jelentkező, már tavaly nyár óta egyre súlyosbodó vízhiány hatására a legtöbb gyümölcs termése nem érte el az ideális méretet és beltartalmi értéket.

A FruitVeb Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács adatai szerint almából a tavalyi 520 ezer tonna helyett 42 százalékkal kevesebbet, csupán mintegy 300 ezer tonnát takarítanak be idén, a kiesés különösen a léalma tekintetében lesz jelentős. Meggyből a korábbi évekhez hasonlóan csupán 60 ezer tonna körül alakul az idei termés volumene, ám míg az előző években a tavaszi fagyok okoztak jelentő terméskiesést, most az aszály tizedelte a termést. Tovább súlyosbítja a helyzetet, hogy a megtermett mennyiségnek is csak egy része érte el a feldolgozóipar által megkövetelt 18 milliméteres méretet.

A kisebb termőterülettel rendelkező gyümölcsfajták esetében vegyesebb a kép. A kései tavaszi fagyok elmaradása miatt a szilvatermés várható értéke az átlagtól kissé elmaradó 55 ezer tonna körül alakulhat, őszibarackból és kajsziból ugyanakkor a korábbi éveknél jóval nagyobb mennyiséget sikerült idén szüretelni: az utóbbi 25 ezer tonna körüli termésmennyisége ugyan nem számít rekordnak, de a korábbi évekhez képest mindenképpen kiugrónak minősíthető. Körtéből 17 ezer tonna termett, ami kismértékű növekedés a tavalyi 16 ezer tonnához képest, és a cseresznye 10 ezer tonna körüli összhozama is jó eredménynek minősíthető.

A nagyrészt öntözött területeken termelt görögdinnyéből is megfelelő mennyiség, 120 ezer tonna termett idén, ami fedezte a hazai és exportigényeket. Ám a nagy hőség itt is fejtett ki kedvezőtlen hatásokat: visszaestek a termésátlagok, a gyorsabban beérő termés pedig a szokásosnál rövidebb, intenzív szezont eredményezett.

„Az aszály sajnos nem csupán az idei termésre gyakorolt negatív hatást, a jövő évi termés mennyiségét is erősen befolyásolja – hívta fel a figyelmet Apáti Ferenc, a FruitVeb elnöke. – A legyengült, a tápanyagokhoz csak korlátozottan hozzájutó gyümölcsfáknak ugyanis nincsen energiája megfelelő számú virágrügyet kinevelni, ami pedig a jövő évi termés feltétele.”

Csökkenő termőterületek, emelkedő árak

Az idei aszály tovább rontotta a gyümölcstermesztés hosszú távú kilátásait. A szárazság mellett a tavaszi fagyok gyakoriságát is növelő éghajlatváltozás mellett az ágazatot súlyos munkaerőhiány és az ültetvények folyamatos elöregedése is sújtja. Mindezek hatására már tavaly születtek olyan prognózisok, amelyek szerint a következő 4-5 évben országos szinten a gyümölcs-termőterületek nagyságának akár 20 százalékot meghaladó mértékű csökkenését vetítik előre. Ezt a folyamatot az idei aszály okozta gazdasági nehézségek tovább gyorsíthatják. Pozitív keresleti elmozdulást jelenthetnek a jelenlegi gazdasági környezetben az olyan helyi kezdeményezések, mint a „szedd magad” akciók, illetve a helyi és hazai termékek vásárlására ösztönző kampányok. A túléléshez a tudatos fogyasztói magatartás mellett a technológiai fejlesztés fontosságát hangsúlyozzák a szakemberek.

„Hosszú távon csak az olyan intenzív ültetvényeknek van jövője, amelyekben legalább részlegesen megoldott a fagy- és jégveréskár elleni védekezés, illetve az öntözés is – tette hozzá Apáti Ferenc. – A kockázatokat csak jelentős tőkebefektetéssel, és megfelelő szaktudás birtokában lehet majd a jövőben kivédeni.”

A korszerű technológia költsége ugyanakkor törvényszerűen be fog épülni a gyümölcsök árába is, vagyis a gyümölcspiacon hosszú távon is folyamatosan emelkedő árakra kell majd számítanunk.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Az amerikai vállalat éppen Budapesten nyitott irodát, hogy a magyar fővárosból kiindulva Európában és Ázsiában is terjessze a forradalmi alumínium-újrahasznosító technológiáját. Az Austin AI Europe a kontinens klímacéljai felé lökdösi mindazokat a gyártókat, akik nem csak a szén-dioxid-kibocsátást, hanem a költségeket is visszafognák – közvetlenül hulladékból származó, azonnal feldolgozható alumínium újrahasznosításával. A részben vagy egészben a timföldgyártást is kiváltó megoldást a cég hazai munkatársai, Demmer Dóra és Cholnoky Miklós mutatták be a BizniszPlusznak. Ismerje meg közelebbről a fenntartható alumíniumgyártás úttörő rendszerét, amely Magyarországról folytatja útját a világhír felé!
2024. 12. 17., 10:35
epizód: 2024 / 24   |   hossz: 27:58
A 2025-ös évre vonatkozó adócsomag változásai minden vállalkozást érintenek, és komoly átalakulás küszöbén állnak a NAV digitális megoldásai is, amelyekben már szerepet kap a mesterséges intelligencia. Farkas Gábor, a PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadási üzletágának vezetője részletesen beszélt a BizniszPlusznak az adórendszert érintő új szabályokról, az áfabevallások digitális jövőjéről és az adótanácsadás fejlődési irányairól. Ezek a nagyvállalatok és a kkv-k mellett a könyvelői és adótanácsadói szakmára is hatással lesznek, érdemes tehát meghallgatni a szakértő értékelését és tanácsait.
2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS