Egyenlő bánásmód: nem mindegy, hogy szól az álláshirdetés

2018. 12. 10., 15:03

Találkoztál már olyan álláshirdetéssel, hogy „fiatal titkárnőt”, „csinos pultos lányt” vagy „férfi targoncást” kerestek? Mi a baj ezekkel? Mit nem vett figyelembe a hirdetés feladásakor a munkáltató? A kérdésekre dr. Kocsis Ildikó válaszol,

Egyenlő bánásmód: mit jelent ez?

A munkában és már azt megelőzően a munkatárs keresés, felvétel folyamata alatt is fontos a munkajogi szabályok betartása – kezdi friss bejegyzését az Érthető Jogon dr. Kocsis Ildikó.

Az egyenlő bánásmód követelményének betartása a munkáltatók részére is kötelező.

A Munka Törvénykönyve általános szabályként írja elő, hogy

  • „A munkaviszonnyal, így különösen a munka díjazásával kapcsolatban az egyenlő bánásmód követelményét meg kell tartani.”

Az egyenlő bánásmódról külön törvény rendelkezik részletesen. Megadja, hogy milyen esetben tekinthetjük úgy, hogy azt megsértették.

Tartalmazza, hogy nem részesülhet valaki kedvezőtlenebb bánásmódban a következők miatt:

  • neme,
  • faji hovatartozása,
  • bőrszíne,
  • nemzetisége,
  • nemzetiséghez való tartozása,
  • anyanyelve,
  • fogyatékossága,
  • egészségi állapota,
  • vallási vagy világnézeti meggyőződése,
  • politikai vagy más véleménye,
  • családi állapota,
  • anyasága (terhessége) vagy apasága,
  • szexuális irányultsága,
  • nemi identitása,
  • életkora,
  • társadalmi származása,
  • vagyoni helyzete,
  • foglalkoztatási jogviszonyának részmunkaidős jellege, illetve határozott időtartama,
  • érdekképviselethez való tartozása,
  • egyéb helyzete, tulajdonsága vagy jellemzője.

Minden megkülönböztetés tilos?

A fentiek nem jelentik azt, hogy bizonyos ésszerű, a munkához, a feladatokhoz, vagy a munkáltatóhoz kapcsolódó különbségeket ne lehetne figyelembe venni.

Ha női fehérnemű üzletbe keresnek eladót, akkor lehet kikötés, hogy a pályázó nő legyen, hiszen a feladatból adódóan ezt egy férfi eladó nem tudná ellátni. A vevők minden bizonnyal nem néznék jó szemmel, ha egy férfi eladó sertepertélne a próbafülkék között. Nem igaz azonban ez egy cipőüzlet esetében, ahol akár jogszerűtlen hátrányos megkülönböztetés is megvalósulhat, ha a férfi pályázót azért utasítják el, mert férfi.

Ugyanígy lehet ésszerű indoka annak, ha egy férfi focicsapat mellé nem nő, hanem férfi gyúrót választanak.

A megkülönböztetést csakis a munka jellege, természete indokolhatja, és az is csak olyan mértékben, hogy a megkülönböztetés még arányos legyen.

Számíthat a munkahely szellemisége a kiválasztás során?

A munkahely szellemiségéből adódó és arányos különbségtétel vallási, világnézeti meggyőződés, vagy nemzeti, etnikai hovatartozás alapján indokolhatja a megkülönböztetést. De csak akkor, ha az ésszerű és arányos. Ez nem minden munkakör esetén áll fenn. Fontos, hogy az tényleg indokolt legyen.

Ne gondoljunk, hogy a pályázók világnézeti, vallási hovatartozása minden esetben megkérdezhető, vagy döntő súllyal figyelembe vehető a kiválasztás során. Ez alapján választani a legtöbb esetben továbbra is jogellenes lenne.

Mikor vehető figyelembe a jelentkező világnézete?

A jogellenes megkülönböztetés alól csak olyan esetben lenne kivétel, mint például egy katolikus egyházi iskola tanári álláshelye. Itt ugyanis lényeges és ésszerű követelmény lehet, hogy a pályázó az iskolai világnézettel megegyező felekezethez tartozónak vallja magát. Természetesen ez nem feltétlenül kell, hogy lényeges követelmény legyen.

Egy karbantartói munkakörnél viszont már nem igazán tekinthető ésszerű megkülönböztetésnek, ha a jelentkező vallása alapján döntenek. Gondoljunk csak bele ésszerűen! A kalapács használata nem kívánja meg, hogy a személy katolikus legyen.

A „fiatal, csinos titkárnő kerestetik”, vagy a „férfi éjjeliőrt felveszünk” és hasonló jeligéjű álláshirdetések bár lehet, hogy jó ötletnek tűnnek, de a legtöbb esetben nem jelentenek jó választást.

 

dr. Kocsis Ildikó
ügyvéd
Érthető Jog

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 01. 10., 22:10
Vajon a beruházások zsugorodása végérvényesen átalakítja a magyar gazdaság szerkezetét? Milyen trendek jellemezhetik majd a munkaerőpiacot 2025-ben, és mitől függ a kkv-k versenyképessége? A PwC évindító makrogazdasági webináriumán Farkas Gábor, a PwC Magyarország adó- és jogi osztályának vezetője Kozák Ákossal, az Egyensúly Intézet gazdaságkutatási igazgatójával beszélgetett az elmúlt negyedév teljesítményéről és a 2025-ös év kilátásairól.
2025-01-10 17:55:00
Célszerű már az első bérszámfejtés előtt nyilatkozni az adóalap-kedvezményekről, hogy a munkáltatók már a januári fizetésben is figyelembe vehessék a munkavállalóknak járó kedvezményeket – hívja fel a figyelmet az adóhivatal, amely legegyszerűbb és leggyorsabb megoldásként az online nyilatkozatot ajánlja.
2025-01-10 12:10:00
Az idei esztendő a vállalkozások éve lesz – mondta Szabados Richárd, a Nemzetgazdasági Minisztérium kis- és középvállalkozások fejlesztéséért és technológiáért felelős államtitkára a kormány közösségi oldalára feltöltött videóüzenetében.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Az amerikai vállalat éppen Budapesten nyitott irodát, hogy a magyar fővárosból kiindulva Európában és Ázsiában is terjessze a forradalmi alumínium-újrahasznosító technológiáját. Az Austin AI Europe a kontinens klímacéljai felé lökdösi mindazokat a gyártókat, akik nem csak a szén-dioxid-kibocsátást, hanem a költségeket is visszafognák – közvetlenül hulladékból származó, azonnal feldolgozható alumínium újrahasznosításával. A részben vagy egészben a timföldgyártást is kiváltó megoldást a cég hazai munkatársai, Demmer Dóra és Cholnoky Miklós mutatták be a BizniszPlusznak. Ismerje meg közelebbről a fenntartható alumíniumgyártás úttörő rendszerét, amely Magyarországról folytatja útját a világhír felé!
2024. 12. 17., 10:35
epizód: 2024 / 24   |   hossz: 27:58
A 2025-ös évre vonatkozó adócsomag változásai minden vállalkozást érintenek, és komoly átalakulás küszöbén állnak a NAV digitális megoldásai is, amelyekben már szerepet kap a mesterséges intelligencia. Farkas Gábor, a PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadási üzletágának vezetője részletesen beszélt a BizniszPlusznak az adórendszert érintő új szabályokról, az áfabevallások digitális jövőjéről és az adótanácsadás fejlődési irányairól. Ezek a nagyvállalatok és a kkv-k mellett a könyvelői és adótanácsadói szakmára is hatással lesznek, érdemes tehát meghallgatni a szakértő értékelését és tanácsait.
2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS