Hogyan kérhető adóelőleg-mérséklés?

2024. 07. 01., 17:10

Ha egy társaság árbevétele visszaesik, gondot okozhat a korábbi évek eredménye alapján meghatározott adóelőleg megfizetése. A fizetési nehézség kezelésére nagy segítséget nyújthat az adóelőleg-kötelezettség mérséklése, ami az adóhatóságtól kérhető. A legfontosabb tudnivalókat az RSM Hungary foglalta össze.

Hogyan és mikor lehet kérelmet benyújtani?

Az adóelőleg esedékességének időpontjáig benyújtott kérelmében az adóelőleg módosítása kérhető az adóhatóságtól, ha előlegét az előző időszak (év, negyedév, félév) adatai alapján fizetik, és számítás szerint az adó nem éri el az előző időszak adatai alapján fizetendő adóelőleg összegét. A kérelmet tehát megfelelően alá kell támasztani a cég várható bevételeire és nyereségére vonatkozó adatokkal – írja bejegyzésében dr. Bulátkó Ottó, az RSM Hungary Adóüzletágának menedzsere.

Az adóelőleg mérséklési kérelem bármikor benyújtható, de lényeges, hogy csak az adóelőleg mérséklési kérelem benyújtásának napján, vagy azt követően esedékes adóelőlegekre vonatkozóan tud a NAV döntést hozni.

Visszamenőleges hatállyal a már előírt és esedékes előlegeket az adóelőleg mérséklési kérelemmel nem lehet csökkentetni.

Az adóhatóság csak akkor engedélyezheti az adóelőlegek mérséklését, ha a társaság az adóelőleg mérséklési kérelem benyújtásának napján nem rendelkezik nettó adótartozással.

Milyen adónemekre kérhető az adóelőleg mérséklése?

Az adóelőleg mérséklése az alábbi adónemek esetében kérhető:
– társasági adó,
– helyi iparűzési adó,
– kisvállalati adó,
– energiaellátók jövedelemadója,
– rehabilitációs hozzájárulás,
– környezetterhelési díj,
– innovációs járulék előlege.

Kockázatok és következmények

Az adóelőleg mérséklés iránti kérelemnél megfelelő körültekintéssel célszerű eljárni.  Abban az esetben, ha a végleges adó mégis magasabb lesz, mint a mérséklési kérelem eredményeként számított adó, az adóhatóság nem szankcionál, tehát az adóelőleg mérséklési kérelem benyújtásának nincs kockázata.

Mindezek alapján a naptári éves adózóknak – amennyiben az első féléves bevételi adatok alapján egyértelmű számukra, hogy idei eredményük jelentősen el fog maradni az elmúlt év adataitól – lehetőségük van arra, hogy a július–december időszakra előírt adóelőleg összegek mérséklését kérjék.

A jelenlegi gazdasági környezetben az adóelőleg mérséklése kiemelkedően fontos eszköz lehet a vállalkozások számára. A megfelelően megalapozott és időben benyújtott kérelem segíthet a vállalkozások pénzügyi stabilitásának megőrzésében. Mindig célszerű szakértő segítségét kérni e folyamatok során – javasolja dr. Bulátkó Ottó.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Az amerikai vállalat éppen Budapesten nyitott irodát, hogy a magyar fővárosból kiindulva Európában és Ázsiában is terjessze a forradalmi alumínium-újrahasznosító technológiáját. Az Austin AI Europe a kontinens klímacéljai felé lökdösi mindazokat a gyártókat, akik nem csak a szén-dioxid-kibocsátást, hanem a költségeket is visszafognák – közvetlenül hulladékból származó, azonnal feldolgozható alumínium újrahasznosításával. A részben vagy egészben a timföldgyártást is kiváltó megoldást a cég hazai munkatársai, Demmer Dóra és Cholnoky Miklós mutatták be a BizniszPlusznak. Ismerje meg közelebbről a fenntartható alumíniumgyártás úttörő rendszerét, amely Magyarországról folytatja útját a világhír felé!
2024. 12. 17., 10:35
epizód: 2024 / 24   |   hossz: 27:58
A 2025-ös évre vonatkozó adócsomag változásai minden vállalkozást érintenek, és komoly átalakulás küszöbén állnak a NAV digitális megoldásai is, amelyekben már szerepet kap a mesterséges intelligencia. Farkas Gábor, a PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadási üzletágának vezetője részletesen beszélt a BizniszPlusznak az adórendszert érintő új szabályokról, az áfabevallások digitális jövőjéről és az adótanácsadás fejlődési irányairól. Ezek a nagyvállalatok és a kkv-k mellett a könyvelői és adótanácsadói szakmára is hatással lesznek, érdemes tehát meghallgatni a szakértő értékelését és tanácsait.
2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS