EY: most érzi meg igazán az energiaválságot a hazai autóipar

2022. 10. 25., 15:17

Az energiakrízis vethet véget a magyar autóipari beszállítók növekedésének – hívja fel a figyelmet az EY. A hosszú távú közüzemi szerződések lejártával az év végére a piaci szereplők nagy része szembesülhet a 8-10-szeres áremelkedés valódi hatásával. A fenntartható energiaforrások biztosítása mellett az ellátási láncok megerősítése és a rugalmasabb gyártás kialakítása is kulcskérdés a hatékony működéshez.

Az autógyártók elmúlt években elért jövedelmezősége kedvezően hatott a magyarországi beszállítókra is. Az EY Parthenon elemzése szerint a 2020-as COVID-évet leszámítva, a hazai beszállítói ipar évi 7-10 százalékos növekedést mutatott fel. 2021-ben a 250 legerősebb szereplő összárbevétele megközelítette a 9500 milliárd forintot. Az eddigi szárnyalás azonban megtörhet, mivel idén az energia súlya a járműipari beszállítók költségszerkezetében 4,7 százalékra, vagyis a duplájára nőtt a tavalyi értékhez képest, ami valódi kockázatot jelent a működésükre.

Az iparági gyakorlat szerint jellemzően a közüzemi kiadásokra 1-3 éves szerződéseket kötnek, amely átmenetileg tompította az emelkedő energiaárak hatását a szektorban. A korábbi, alacsonyabb energiaköltségű megállapodások viszont számos esetben az év végén lejárnak. Az akár 8-10-szeres áremelkedés valódi hatásai tehát mostantól válnak egyre inkább láthatóvá.

A tevékenységek energiaintenzitásától és a meglévő fix szerződésektől függően az egyes alterületeken eltérően érződik meg a drágulás. Az eddigi tapasztalatok alapján 2022-ben a kerék- és gumigyártók, valamint a hajtásláncok és a külső elemek beszállítóinak nőtt meg markánsan az energiaköltség-aránya.

Az emelkedő árak miatt kialakult költségnövekedést ez idáig képesek voltak fedezni a gyártók és a beszállítók, azonban hosszú távon átgondolt stratégiára lesz szükség a túléléshez.

„A közüzemi energia-felhasználás csak megújuló energiával, napelemrendszerek és parkok telepítésével optimalizálható. A legmodernebb technológiák lehetőséget adnak arra, hogy egy vállalat helyben megtermelje akár a teljes fogyasztásának elegendő villamosenergiát, vagy esetleg kiváltsa a gázfelhasználását. Ezek komplex átalakításokat jelentenek, ezért sok esetben érdemes tapasztalt, külső szakértőt is bevonni a folyamatba a siker érdekében” – emelte ki Rózsa Tamás, az EY Parthenon üzletág vezetője.

„A zöld és energiahatékonyságot javító beruházások hitelképesség szempontjából is előnyt jelentenek, mivel a bankok nagyobb eséllyel fogják kedvezőbb elbírálásban részesíteni ezeket a projekteket. Számos hitelintézet kifejezetten nyitott a vállalati energetikai beruházásokra” – tette hozzá.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025-01-08 09:10:00
Az ünnepek előtt még szépen híztak a lakossági bankszámlák és értékpapírszámlák, egyáltalában nem látszott, hogy a már novemberben beinduló karácsonyi vásárlások elszívták volna a pénzt a megtakarításoktól – derül ki a Bank360.hu elemzéséből,.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Az amerikai vállalat éppen Budapesten nyitott irodát, hogy a magyar fővárosból kiindulva Európában és Ázsiában is terjessze a forradalmi alumínium-újrahasznosító technológiáját. Az Austin AI Europe a kontinens klímacéljai felé lökdösi mindazokat a gyártókat, akik nem csak a szén-dioxid-kibocsátást, hanem a költségeket is visszafognák – közvetlenül hulladékból származó, azonnal feldolgozható alumínium újrahasznosításával. A részben vagy egészben a timföldgyártást is kiváltó megoldást a cég hazai munkatársai, Demmer Dóra és Cholnoky Miklós mutatták be a BizniszPlusznak. Ismerje meg közelebbről a fenntartható alumíniumgyártás úttörő rendszerét, amely Magyarországról folytatja útját a világhír felé!
2024. 12. 17., 10:35
epizód: 2024 / 24   |   hossz: 27:58
A 2025-ös évre vonatkozó adócsomag változásai minden vállalkozást érintenek, és komoly átalakulás küszöbén állnak a NAV digitális megoldásai is, amelyekben már szerepet kap a mesterséges intelligencia. Farkas Gábor, a PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadási üzletágának vezetője részletesen beszélt a BizniszPlusznak az adórendszert érintő új szabályokról, az áfabevallások digitális jövőjéről és az adótanácsadás fejlődési irányairól. Ezek a nagyvállalatok és a kkv-k mellett a könyvelői és adótanácsadói szakmára is hatással lesznek, érdemes tehát meghallgatni a szakértő értékelését és tanácsait.
2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS