Itt találod az összes cikket a „karbonkibocsátás” témában!
Két európai startup áttörést ért el az akkumulátor-újrahasznosításban: olcsóbb, fenntarthatóbb megoldást kínálnak, összhangban az EU szabályaival, amelyek szerint az autógyártóknak egyre több újrahasznosított anyagot kell használniuk.
Nem elég, hogy a belső égésű motorok káros anyagokat pöfögnek, még csak nem is elég hatékonyak. A kipufogó hőjének eltékozlása talán a legnagyobb bűn: az energia háromnegyede elvész – de végre született rá jó megoldás.
Találtak egy döbbenetesen hatékonynak látszó módszert arra, hogy az építőipar az egyik legnagyobb szén-dioxid-kibocsátóból a legfontosabb karbonelnyelő ágazattá váljon. A kulcs az építőanyagokban rejlik.
Kiszámolták: a Föld felszíne alatt több billió tonnányi hidrogéngáz rejtőzhet, ami összesen több mint ezer évig fedezhetné az emberiség energiaigényét, megszüntetve a függőségünket a magas karbonkibocsátású fosszilis energiahordozóktól.
Egy nemzetközi kutatócsoport felfedezett egy új, különösen hatékony cianobaktérium-törzset, ami képes a szén-dioxid kivonására levegőből és vízből, ráadásul a karbonmentesítés után biológiailag hasznosítható anyagokat hoz létre.
Egy újonnan kidolgozott eljárással megoldható, hogy szerves szennyvízből repülőgép-üzemanyag összetevőket nyerjenek. A jelek szerint a piacon versenyképes termék lehet belőle, ami sokat javítana a repülés fenntarthatóságán.
A Facebook mellett az Instagramot és a WhatsAppot is gondozó Meta új fenntarthatósági mérföldköveket jelentett be erre az évre: többek között majdnem 2300 olimpiai úszómedencének megfelelő vízfogyasztás-csökkenéssel számol. Ekkora mennyiséget juttatnak vissza a természetbe.
Az ipari létesítmények és áruházak, más nagy kiterjedésű épületek teteje javarészt kihasználatlanul áll, holott egy friss tanulmány szerint egy adott ország energiaigényének 25 százalékát is kielégíthetnék.
Fenntartható módszert fejlesztettek ki a betont újrahasznosítására. A módszer nem elég, hogy új életet ad a törtbetonnak – ami eddig felesleges törmelékként halmozódott –, még a levegőben található szén-dioxidot is építőanyaggá alakítja.
A két óriásvállalt együttműködése a DHL Express GoGreen Plus szolgáltatás keretében jött létre. A program arról szól, hogy a Google eszközeinek expressz szállításához a jövőben fenntartható repülőgép-üzemanyagot kell használni, három kontinensen.
Az egyházfő teljes átállásra adott utasítást. Így vált zöld energiára a Vatikán, amivel a pápa azt szeretné elérni, hogy a városállam villamosenergia-ellátását száz százalékban napenergia biztosítsa.
Fenntarthatósági stratégia és konkrét karbonlábnyom-csökkentési tervek híján a magyar vállalatok zöme még nincs felkészülve a zöld átállásra – derül ki a K&H fenntarthatósági indexét megalapozó kutatásból.
Kanadai kutatók alkották meg napjaink talán legforradalmibb eszközét, amivel, ha nagyon nagy mennyiségű energiát nem is, alapvető elektronikák üzemeltetéséhez mindenképpen elegendő áramot lehet előállítani. A megoldás az alga fotoszintézise.
A legnagyobb autógyártó új motorjai képesek megfelelni a szigorúbb kibocsátási előírásoknak, és különböző járműveket is meghajtanak, a hibridektől a bioüzemanyaggal működő járművekig.
Ekkora kaliberű szén-dioxid-eltávolító szerződést még nem írtak alá a világon: a Microsoft svéd partnere 3,33 millió tonnás karbonkivonást vállalt, és a műveletet bioenergia segítségével hajtja végre.
Az EU projektjében olyan detektort fejlesztenek, ami valós időben elemzi a városi levegőben lévő gázokat. Az eszköz áttörést jelenthet a légszennyezés okozta betegedések visszaszorításában: nyilvános térképen bárki követheti majd a gázkoncentrációkat.
Nehezen lehetne ennél fenntarthatóbb építészeti megoldást mutatni, hiszen a Japánban felhúzott lakóingatlan minimum karbonsemleges, de inkább karbonnegatív, hiszen a támfalainak látványos elemeit szén-dioxid-abszorbeáló betonból öntötték ki.
Egy egyszerű trükkel több mint kétszer annyi energiát lehet kinyerni a hullámokból, mint eddig hittük. A felfedezés teljesen új korszakot nyithat a kékenergia felhasználása terén, hiszen sokkal jobban megéri kitermelni, mint valaha.
A technológia meglepően egyszerű elven nyugszik. Felfedezték, hogy ha rezed adnak egy fotokatalizátorhoz, megnégyszereződik a hatékonysága, és metán helyett metanol képződését eredményezi. Ami már remekül hasznosítható fenntartható üzemanyagként.
A GAC Motor rendkívül sokoldalú, hidrogén üzemű koncepcióautót mutatott be a nemrég rendezett Kantoni Nemzetközi Autókiállításon. A modell karosszériája óceánból visszagyűjtött műanyagból, tengeri moszatból és más bioalapú anyagokból készült.
A biológusok szó szerint ledönthetetlennek hitt akadályt győztek le. A nemrég kifejlesztett enzim lehetővé teszi a ma elérhetőnél sokkal több bioüzemanyag gyártását, ami korszakalkotó jelentőségű lehet a karbonsemleges közlekedés elérésében.
Egy frissen bejelentett eljárás nemcsak lerövidíti az újrahasznosításhoz szükséges időt, hanem csökkenti a másodlagos hulladéktömeget, a vele járó magas költségeket és a karbonkibocsátást is.
Egy új technológia lehetővé teszi, hogy a hidrogén közvetlenül a hengerekbe fecskendezve fejtsen ki, az eddig ismertnél nagyobb hatást. Az áttörés rámutat, hogy a hétköznapi meghajtásokkal rokon megoldás kombinálható tiszta energiaforrással, ami így nagy teljesítményre képes és tömegcikké válhat.
Sokkal. És erre végre tudományos magyarázat, előrejelzés, pontos számításokon nyugvó bizonyíték is van. A legjobb eredményt persze nagyvárosi környezetben, teljes hálózatkiépítés mellett lehet elérni.
Az élelmiszerellátás jövőjére nézve nagy veszélyt jelenthet az éghajlatváltozás, miközben az üvegházhatású gázok kibocsátásáért többek között az élelmiszertermelés és fogyasztás is nagy mértékben felelős. Ezért a Nestlé a 2050-re vállalt nettó zéró kibocsátás elérése érdekében 2030-ra felére csökkenti karbonkibocsátását.
Az Üzletem.hu összefoglalója.
A SALT Budapest alapvető filozófiája a hagyományos magyar konyha újragondolása. Tóth Szilárd séf és csapata olyan régi recepteket és technikákat elevenít fel, amelyek évtizedekkel, sőt évszázadokkal ezelőtt jellemezték a magyar vidéki konyhát.
Egy új atomerőművi blokk építése számokban: