Az olvadékcsapda a továbbfejlesztett harmadik generációs VVER-1200 blokkok számos új, a biztonság növelését eredményező műszaki megoldásainak egyike, egy olyan speciális tartály, ami a reaktortartály alatt helyezkedik el, és képes annak sérülése esetén a zónaolvadék befogadására.
A berendezés hosszú gyártási idejű, és a létesítés korai fázisában kerül beépítésre, ezért a június 30-án megszerzett engedély újabb fontos mérföldkő a projekt sikeres előrehaladásában.
Az olvadékcsapda arra szolgál, hogy a reaktor aktív zónájának megolvadása esetén az olvadékot befogadja. Segítségével megakadályozható, hogy a zónaolvadék az alaplemez betonjával kölcsönhatásba lépjen, csökkenthető a hidrogénfejlődés és a radioaktív anyagok környezeti kibocsátása. Az olvadékcsapda elemeinek össztömege 732,7 tonna, teljes magassága 15,24 méter, a legnagyobb – 11 méter – átmérőjű eleme a tartógyűrű.
Az olvadékcsapdában alumínium-oxid és vas-oxid tartalmú olvadótöltet van, amely a zónaolvadékkal elkeveredve csökkenti az olvadék fajlagos hőjét. Az olvadótöltetbe gadolíniumot is adagolnak, amely a neutronelnyelő tulajdonsága okán megakadályozza a nukleáris láncreakció kialakulását az olvadékban. Az olvadékcsapda acéltartálya súlyos baleset esetén kívülről bóros vízzel hűthető.
A Tesla modellje érte el elsőként az 500-as igényelt darabszámot a 30 milliárd forintos keretösszegű pályázaton.
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Egy új atomerőművi blokk építése számokban: