Két nap alatt kidaruzták a zónaolvadék-csapda elemeit a Paksi Atomerőmű hidegvizes csatornáján lévő kikötőben.
Az építési-szerelési bázison sorakoznak immár a zónaolvadék-csapda elemei, amelyek egyenként is hatalmas méretűek. Ez az új atomerőmű legnagyobb berendezése, több mint 700 tonnát nyom. A teherhajóról, amivel érkezett, a Paksi Atomerőmű hidegvizes csatornáján emelték le a nehézkikötő daruja segítségével.
„Elérkeztünk a Paks II. projekt eddigi leglátványosabb állomásához, az erőmű biztonságát szavatoló zónaolvadék-csapda kiemeléséhez. Rendkívül megfeszített, iparági együttműködésen alapuló munka zajlott az elmúlt napokban” – mondta el a paks2.hu-nak Kiss László Gábor, a Paks II. Zrt. programigazgatója. Az új atomerőmű létesítésével megbízott társaság, valamint a fővállalkozó ASE JSC mellett az MVM Paksi Atomerőmű Zrt., az MVM Ovit Zrt. és az osztrák Danube Shipping Management Service GmbH szakemberei összehangolt munkájának eredménye, hogy két nap alatt minden elemet leemeltek és az ideiglenes helyükre vittek. Végleges helye a zónaolvadék-csapdának a reaktortartály alatt lesz, ahol biztonsági funkciót lát el. A fókusz a szállítás és emelés során is a biztonságon volt – hangsúlyozta a programigazgató.
A zónaolvadék-csapda története 2020 júliusában kezdődött a gyártó cég, az Energotex nukleáris minősítésével. Terjedelmes műszaki dokumentáció készült, majd megkezdődött a gyártás, amit nyomon követtek a Paks II. Zrt. szakemberei, illetve az Országos Atomenergia Hivatal képviselői is. A nukleáris hatóság a helyszínen ellenőrizte az elemek leemelését és helyükre szállítását is. Az ötös blokk zónaolvadék-csapdája az első hosszú gyártási idejű berendezés, amely elkészült és megérkezett Paksra.
A Bledi Stratégiai Fórumon a „Párhuzamos valóságok világa” témakörre fókuszálva igyekeztek közös megoldásokat találni globális kihívásokra. Az eseményen a VOSZ is képviseltette magát.
Idei legnagyobb vörösborélményem nem valami flancos és drága nagybor, hanem a Mumus.
Egy új atomerőművi blokk építése számokban: