Az 5. blokk zónaolvadék-csapdája augusztus 1-jén, vízi úton érkezett meg Oroszországból.
Az eszköz az atomerőmű biztonságát szolgálja, közvetlenül a reaktortartály alatt helyezkedik el, így vészhelyzetben fel tudja fogni az abból kiömlő folyadékot. A berendezés méretei is figyelemre méltók, legnagyobb átmérője 11 méter, magassága több mint 15 méter, a tömege pedig meghaladja a 730 tonnát, ami körülbelül tizenöt darab A320-as Airbus-típusú repülőgép tömegének felel meg.
Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter elmondta: a gyártást folyamatosan figyelemmel kísérték a magyar szakemberek és az Országos Atomenergia Hivatal megbízottjai. Az átvétel március 29-én történt meg, azonban nemcsak a gyártás, hanem a szállítás is hosszú ideig tartott. Egy osztrák cég szervezte a szállítást, és a zónaolvadék-csapda összesen 3200 kilométernyi vízi szállítást követően szlovák hajón fut be Paksra. A szállítás így 42 napig tartott, és a Fekete-tengeren és a Dunán is többször át kellett rakodni.
Szijjártó Péter elmondta: jelenleg kilencszázan dolgoznak a helyszínen, „csúcsidőben” a létszám nyolc- és tízezer között lesz. A talajszilárdításhoz szükséges 76 ezer cölöpből már több mint 21 ezret lefúrtak, és az ötös blokk leendő nukleáris szigete alatti talajszilárdítás már 86 százalékos készültségben van, ami megteremtette a lehetőséget arra, hogy a teljes, 23 méteres mélységig történő talajkiemelés műveletét is meg tudják kezdeni.
„Mindent megteszünk azért, hogy az idén vagy a jövő év elején ténylegesen is hozzákezdhessünk az új blokkok építéséhez és a későbbiekben beépítsük az új magyar atomerőmű passzív biztonsági rendszerének ezt a fontos elemét” – ígérte Vitalij Poljanyin, a Paks II. Atomerőmű tervezését és építését fővállalkozóként végző Atomsztrojexport vállalat alelnöke, a Paks II. Atomerőmű építési projekt igazgatója a Roszatom közleménye szerint. „A fővállalkozóval közös célunk, hogy a lehető legrövidebb idő alatt megépítsünk egy biztonságosan üzemeltethető atomerőművet. Az ehhez vezető út szimbolikus pillanata a legnagyobb tömegű berendezés, a zónaolvadék-csapda Paksra érkezése. Fontos szakaszokon vagyunk túl: tavaly befejeztük a 2,7 kilométeres résfalat, folytatódik a talajszilárdítás, a talajkiemelést megelőző tesztek is megkezdődnek. Fokoztuk a tempót a telephelyen és az építési-szerelési bázis területén. Jelenleg is 900 szakember dolgozik a helyszínen” – idézte a közlemény Jákli Gergelyt, a Paks II. Zrt. elnök-vezérigazgatóját.
A Paks II. Atomerőmű építési projekt a 2014. január 14-i magyar-orosz kormányközi megállapodás és a kapcsolódó szerződések alapján valósul meg. A projekt 2022 augusztusában kapta meg a magyar engedélyező hatóságtól, az OAH-tól a létesítési engedélyt. A két VVER-1200-as, 3+ generációs blokkot kulcsrakészen építi meg az orosz fővállalkozó, a Roszatom mérnöki részlegéhez tartozó Atomsztrojexport vállalat. Az új blokkok garantált üzemideje 60 év. A Paks II. Atomerőmű az első orosz projekt az Európai Unió területén. A Paks II. Atomerőmű létesítési engedélye arról tanúskodik, hogy a korszerű 3+ generációs blokkok megfelelnek a legszigorúbb nemzetközi és európai biztonsági követelményeknek. A Paksi Atomerőműben jelenleg üzemelő 4 VVER-440-es blokk a Magyarországon előállított elektromos energia mintegy felét biztosítja.
A Bledi Stratégiai Fórumon a „Párhuzamos valóságok világa” témakörre fókuszálva igyekeztek közös megoldásokat találni globális kihívásokra. Az eseményen a VOSZ is képviseltette magát.
Idei legnagyobb vörösborélményem nem valami flancos és drága nagybor, hanem a Mumus.
Egy új atomerőművi blokk építése számokban: