Molnár Szabolcs: Igazi tanulást csak a „csinálás” eredményez

Szerdahelyi Csaba  |  2019. 05. 20., 08:00

A minőség, a megbízhatóság a hosszú távú kapcsolatok alapja – mondja az Üzletemnek adott interjúban Molnár Szabolcs. A Lean Enterprise Institute Hungary elnöke, a Generation Partners ügyvezetője szakmai csapatával azon dolgozik, hogy sikeres legyen a családi vagyon átörökítése a generációváltás problémáival küzdő cégeknél.

Molnár Szabolcs közgazdász, a Lean Enterprise Institute Hungary elnöke, a Generation Partners ügyvezetője. 2016 óta szakmai tapasztalatát a hazai kis- és középvállalatoknál is kamatoztatja. Ideje döntő részében szellemi munkát végez, mint mondja: nagyapja asztalos volt, az a szakma nagyon közel áll a szívéhez. Ezen kívül még jó néhány dolgot elárul munkájáról és magáról az Üzletem 12 kérdés – 12 válasz sorozatának 73. interjújában.

Mit tart karrierje eddigi csúcsának?

– Tizenkilenc évvel ezelőtt a multi világban ismerkedtem meg a lean menedzsment fogalmával. Akkor álmomban sem gondoltam volna, hogy a Lean Enterprise Institute világszerte 31 országban működő hálózatának hazai szervezetét építjük majd azon fáradozva, hogy a lean szakmát népszerűsítsük Magyarországon. Nem gondoltam volna, hogy ez a nonprofit, közhasznú lean egyesület több mint 50 tagvállalatot számlál majd, mára 11 nemzetközileg elismert lean könyv magyar nyelvű kiadásán leszünk túl, továbbá a Miskolci Egyetemmel és a Robert Bosch EBS Kft.-vel együtt elindítjuk a Bosch Lean Akadémiát. A hab a tortán talán az volt, amikor a szakma nagy öregjeivel, Jim Womackkal és John Shookkal együtt volt lehetőségem a lean gyökereihez visszatérni, azaz ellátogatni a Toyota japán üzemeibe.

Milyen távra tervez?

– A tücsök és a hangya meséjének analógiáját használva azt gondolom, közelebb állok a hangya tulajdonságaihoz. Mind magánszemélyként, mind cégvezetőként próbálok minél hosszabb távban gondolkodni, alternatív terveket felállítani, több lábon állni.

Mi szerepel a szakmai bakancslistáján?

– Az utóbbi években egyre többet foglalkozom a hazai kkv szektorral, azon belül is a generációváltás fázisában lévő cégekkel. Projektjeink célja a munkahelyek megtartása, a családi vagyon megmentése, annak sikeres átörökítése az új generációk számára. Több cégtulajdonosnak nincs örököse vagy egyéb gazdasági okból a cégeladás mellett dönt. Szakmai csapatunk nem titkolt célja egy ilyen vállalatban tulajdonossá válni, azt új növekedési pályára állítani. Ez jó szakmai kihívás lenne.

Kitől tanulta eddig a legtöbbet?

– Természetesen sok tanár, munkatárs, barát, ügyfél, mentor kísért eddigi utamon, de hiszem, hogy igazi tanulást csak a „csinálás” eredményez. Azt gondolom, tetteim eredményei, azaz eddigi sikereim és kudarcaim tanítottak leginkább. Továbbá tizenhat éve élek boldog párkapcsolatban, amely során rengeteget tanultam magamról, magunkról, családról.

A szakmájában hol lát nagyobb fejlődési lehetőséget: Magyarországon vagy külföldön?

– Magyarországon.

Melyik szakmában próbálná ki magát szívesen?

– Mivel időm nagy részében szellemi munkát végzek, így egyre jobban hiányzik a fizikai alkotás öröme. Ekkora váltást jelenleg nem tervezek a karrieremben, viszont keresem azt a hobbit, ami megadja ezt az örömöt. Hogy a kérdésre is válaszoljak: nagyapám asztalos volt, talán ez a szakma áll a szívemhez legközelebb.

Milyen módszerekkel fejleszti üzleti kapcsolatait?

– Azt gondolom, mindegy, mit csinál valaki, ha azt jól csinálja és elég sokáig kitart, akkor működni fog a vállalkozása. A minőség, a megbízhatóság a hosszú távú kapcsolatok alapja, amelyekből nekünk sok ajánlás érkezik. Nem egy kezdeti ügyfelünk már a második, harmadik vállalatnál dolgozik és újra meg újra felveszi velünk a kapcsolatot.

Mire sajnálja az idejét?

– Talán a munkámból adódóan a felesleges, értelmetlen dolgok kifejezetten érzékenyen érintenek.

Mire nem sajnálja a pénzt?

– A gyermekeimre.

Mivel lehet felbosszantani?

– Az önreflexió és a változásra való nyitottság hiányával. Ha valaki mindig mást hibáztat az élete alakulásáért úgy, hogy saját maga nem tesz a fejlődésért, változásért.

Milyen területen vállalna önkéntes munkát?

– Mind magánszemélyként, mind céges formában fontos számomra mások segítése. Feleségem egy időben több programot is szervezett a Gyermekétkeztetési Alapítvánnyal közösen, amiben gyermekeinkkel együtt vettünk részt. Leginkább olyan kezdeményezések mellett tudunk elköteleződni, amelyek hitelesek, és látjuk, hogy a segítség valóban célba ér.

Mivel töltődik fel? Mi tudja a legjobban kikapcsolni?

– Szabadidőmet legszívesebben a gyerekeimmel töltöm. Emellett pedig a vitorlázás, a víz közelsége tudja az agyam leginkább takarékra tenni.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 05., 13:10
Cégcsoportunk már 35 éve van a HR piacon, ahol sokoldalú szolgáltatóként igyekszünk helytállni. Szeretném, ha legalább még ennyi ideig sikeresen tudna működni a cég – mondta az Üzletem.hu-nak Ifj. Vida Péter, a Viapan Group Managing Directora.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.
2024. 03. 04., 13:25
epizód: 2024 / 5   |   hossz: 25:08
A home office elterjedésével és a munkához való viszonyunk változásával átalakult a hozzáállásunk az öltözködéshez, pedig a „business look” törvényei állandók, ahogy a kapcsolatépítésben betöltött szerepe is. Frank Patrícia stylist, stílus- és színtanácsadó szerint bár a formális öltözködés megőrizte a jelentőségét jó néhány – például pénzügyi és jogi – területen, a kreatívabb üzletágakban mostanra inkább egyfajta laza elegancia érvényesül. Ebben az esetben sem mindegy viszont, hogy milyen hatást váltunk ki a potenciális partnerünkből vagy munkáltatónkból a kritikusan fontos első hét másodpercben. Nagy üzletek és karrierek torpanhatnak meg, egyébként jól betartható, csak éppen nem túl közismert megjelenési szabályok figyelmen kívül hagyása miatt. Te ne kövesd el ugyanezt a hibát – Frank Patrícia itt segít!
A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS