Jásdi István: A szőlő megújulásához még évtizedek kellenek

2019. 01. 15., 10:15

Egy családi borászatnak személyes, sokszor baráti kapcsolatban kell lennie fogyasztóival. A többiek a barátaink barátai – vallja Jásdi István. A csopaki borász az Üzletemnek adott interjúban arról is beszélt, hogy a következő negyven-ötven évre is van terve.

Jásdi István nyerte el 2017-ben a Borászok Borásza díjat. Mégis arról beszél, hogy soha nem érezte magát a csúcson, mert az a következő feladattal mindig előtte áll. A Jásdi családnál úgy tartják, hogy Csopakon az olaszrizling csodákra képes. Az Üzletem 12 kérdés – 12 válasz sorozata következő részéhez jó szívvel kínálnánk egy pohár nagyon szép Jásdi bort.

Mit tart karrierje eddigi csúcsának?

– Nem építek karriert. Nem gondolom, hogy magasabban voltam, amikor 3000 főt foglalkoztató vállalatcsoportban voltam társtulajdonos és első vezető, mint most, amikor feleségemmel tízen dolgozunk a családi szőlőbirtok és borászat sikereiért. Nem volt számomra fontosabb a Gazdasági Kamara vagy az Eurochambers alelnöki pozíciója, mint a 35 tagú borász-szervezet, A Pannon Bormíves Céh vezetése. Soha nem éreztem, hogy most éppen a csúcson lennék. A csúcs mindig előttem van. Még meg kell mászni.

Milyen távra tervez?

– Tervezek holnapra – pontosan, megtervezem az idei tennivalókat egy üzleti terv pontosságával és – miután a szőlészet megköveteli – rendelkezem vízióval a következő negyven-ötven évre. Hogy pontosak voltak-e az utóbbiak, azt nem fogom látni, de ez zavar a legkevésbé.

Mi szerepel a szakmai bakancslistáján?

– Az, hogy minden évjáratban tovább lépjünk minőségben és a fogyasztók szemében, és ha valamiért nem sikerül, legalább azzal legyünk tisztában – miért? Szóval azt szeretném folytatni, amivel most foglalkozom.

Kitől tanulta eddig a legtöbbet?

– Id. Figula Mihálytól, hogy a nagy bor csendesen és tisztán szól. Diófási Lajostól, hogy a jól művelt szőlő szép is. Berecz Stephanietól, hogy mindig jó kérdéseket tegyünk föl magunknak és azokra becsületesen válaszoljunk. Mészáros Gabitól, hogy a nagy borok kóstolására időt, olykor napokat kell szánni. Lőrincz Gyuritól, hogy amikor minden összedőlni látszik is, van kire számítani. stb. stb.

A szakmájában hol lát nagyobb fejlődési lehetőséget: Magyarországon vagy külföldön?

– A magyar szőlészet és borászat túlélt negyven-ötven év kommunista tömegtermelést és igénytelenséget. A borászat alig negyed század után behozta a lemaradását. Az alapja azonban mindennek a szőlő. A szőlő megújulásához még évtizedek kellenek. Hatalmasak a tartalékok.

Mibe fektetne? Gondolkodik új vállalkozáson?

– Személyes tapasztalataim alapján tudom, hogy pénzünket, megtakarításainkat csak olyasmibe szabad fektetnünk, aminek működésébe, piaci törvényeibe napi betekintésünk van. Ha ilyen nincsen, akkor állampapír.

Mivel lehet Magyarországon „őrületbe kergetni” a vállalkozót?

Bürokráciával. Abban felülmúlhatatlanok vagyunk.

Milyen módszerekkel fejleszti üzleti partneri kapcsolatait?

– Egy családi borászatnak személyes, sokszor baráti kapcsolatban kell lennie fogyasztóival. A többiek a barátaink barátai. Szerencsére a mi nagyságrendünkben nem mindenkinek kell tetszeni, megfelelni. Akinek tetszik, amit csinálunk, megtalál bennünket.

Mire sajnálja az idejét?

– Unatkozásra.

Mire nem sajnálja a pénzt?

– Jó borokra, finom ebédekre, érdekes könyvekre és jó zenére. Időnként persze kell egy-egy új, és gyors vitorla is és van még egy-két hektár szőlő, aminek örülnék.

Milyen célra, kiknek adakozna?

– Évtizedek óta a Heim Pál Gyermekkórház alapítványát támogatjuk.

Mivel töltődik fel? Mi tudja a legjobban kikapcsolni?

– Jó beszélgetések, jó zene, jó könyvek, írás, jó borok, vitorlázás.

Szerdahelyi Csaba

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 05., 13:10
Cégcsoportunk már 35 éve van a HR piacon, ahol sokoldalú szolgáltatóként igyekszünk helytállni. Szeretném, ha legalább még ennyi ideig sikeresen tudna működni a cég – mondta az Üzletem.hu-nak Ifj. Vida Péter, a Viapan Group Managing Directora.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.
2024. 03. 04., 13:25
epizód: 2024 / 5   |   hossz: 25:08
A home office elterjedésével és a munkához való viszonyunk változásával átalakult a hozzáállásunk az öltözködéshez, pedig a „business look” törvényei állandók, ahogy a kapcsolatépítésben betöltött szerepe is. Frank Patrícia stylist, stílus- és színtanácsadó szerint bár a formális öltözködés megőrizte a jelentőségét jó néhány – például pénzügyi és jogi – területen, a kreatívabb üzletágakban mostanra inkább egyfajta laza elegancia érvényesül. Ebben az esetben sem mindegy viszont, hogy milyen hatást váltunk ki a potenciális partnerünkből vagy munkáltatónkból a kritikusan fontos első hét másodpercben. Nagy üzletek és karrierek torpanhatnak meg, egyébként jól betartható, csak éppen nem túl közismert megjelenési szabályok figyelmen kívül hagyása miatt. Te ne kövesd el ugyanezt a hibát – Frank Patrícia itt segít!
A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS