A krízishelyzet sem akasztotta meg a cégfelvásárlásokat

2022. 08. 25., 20:22

A pénzügyi és geopolitikai nehézségek ellenére tartja magát a nemzetközi tranzakciós piac, aminek leginkább a magántőke beruházások adnak lendületet – derül ki az EY vállalati összeolvadásokat és felvásárlásokat (M&A) értékelő nemzetközi tanulmányából.

Az idei év első hat hónapjában 2274 ügyletet zártak le összesen 2200 milliárd dollár értékben a vállalati M&A-piacon. A tranzakciók száma 27 százalékkal, értéke pedig 18 százalékkal csökkent az előző évhez képest (2021), de a COVID-járványt megelőző 5 évben, 2015 és 2019 közötti hasonló időszakhoz viszonyítva számottevően emelkedett az aktivitás (35 százalékkal, illetve 13 százalékkal). 

A hagyományosan aktív Egyesült Államokat (900 milliárd dollár) és Kínát (175 milliárd dollár) ezúttal India szorosan követi a nemzetek rangsorában. A dél-ázsiai országban a tranzakciók együttes értéke 215 százalékos növekedés mellett elérte a 128 milliárd dollárt. Az EY elemzése rámutat, hogy a Kínából az Egyesült Államokba irányuló befektetések a 2016 első félévében elért, csúcsnak számító 27 milliárd dollárról mára 1,9 milliárd dollárra zuhantak, miközben az Európába irányuló észak-amerikai beruházások ugyanebben az időszakban 60 milliárd dollárról a két és félszeresére, 149 milliárd dollárra emelkedtek.

A technológia szektorban összesen 627 milliárd dollár értékben cseréltek gazdát a vállalatok, ami a globális M&A-tevékenység közel egyharmadát (31 százalék) tette ki. A korábban tapasztalt egészségügyi válság ellenére az élettudományi ágazat továbbra is alulteljesít (111 milliárd dollár), és még az általában népszerű piacnak számító fogyasztói szektorban is 27 százalékkal csökkent az aktivitás 2021 első félévéhez képest, 91 milliárd dollárra.

„A széles körű bizonytalanság ellenére a tranzakciók továbbra is lendületesen haladnak, amit elsősorban a magántőke áramlása ösztönöz. Bár a tőkepiaci feltételek 2022 első felében jelentősen szigorodtak, a magán-befektetési társaságok még mindig nagy mennyiségű készpénzzel rendelkeznek, amelyet az év második felében kellene felhasználniuk” – hangsúlyozta Paulovits Márton, az EY vállalati felvásárlásokkal és akvizíciókkal foglalkozó területének igazgatója. A szakember elmondta, hogy egy változó gazdasági helyzetben minden cégnek kötelessége, hogy értékelje a tevékenységét, ami szükségszerűen vezethet akár egyes üzletágak eladásához vagy új eszközök vásárlásához is ezért az év második felében sem számít a piaci aktivitás csökkenésére.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 05., 13:10
Cégcsoportunk már 35 éve van a HR piacon, ahol sokoldalú szolgáltatóként igyekszünk helytállni. Szeretném, ha legalább még ennyi ideig sikeresen tudna működni a cég – mondta az Üzletem.hu-nak Ifj. Vida Péter, a Viapan Group Managing Directora.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.
2024. 03. 04., 13:25
epizód: 2024 / 5   |   hossz: 25:08
A home office elterjedésével és a munkához való viszonyunk változásával átalakult a hozzáállásunk az öltözködéshez, pedig a „business look” törvényei állandók, ahogy a kapcsolatépítésben betöltött szerepe is. Frank Patrícia stylist, stílus- és színtanácsadó szerint bár a formális öltözködés megőrizte a jelentőségét jó néhány – például pénzügyi és jogi – területen, a kreatívabb üzletágakban mostanra inkább egyfajta laza elegancia érvényesül. Ebben az esetben sem mindegy viszont, hogy milyen hatást váltunk ki a potenciális partnerünkből vagy munkáltatónkból a kritikusan fontos első hét másodpercben. Nagy üzletek és karrierek torpanhatnak meg, egyébként jól betartható, csak éppen nem túl közismert megjelenési szabályok figyelmen kívül hagyása miatt. Te ne kövesd el ugyanezt a hibát – Frank Patrícia itt segít!
A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS