Újabb 50 sikeres magyar cég mutatkozik be

2020. 10. 01., 16:00

Újabb 50 sikeres és dinamikusan növekvő magyar vállalattal bővült az immár ötödik alkalommal megjelenő BÉT50 kiadványsorozat. A vállalatok kiválasztásában, felkeresésében és a BÉT50 2020 kiadvány összeállításában tanácsadóként a Deloitte nyújtott szakmai támogatást a Budapesti Értéktőzsde részére.

A kiadványban bemutatott 50 vállalat 970,4 milliárd forint árbevételt és 78,7 milliárd forint kamatfizetés, adózás és értékcsökkenési leírás előtti üzemi eredményt (EBITDA) ért el az utolsó lezárt üzleti évben. Az ötvenek a 2018 és 2019 közötti időszakban átlagosan 9,6 százalékkal tudták növelni árbevételüket és 13,7 százalékkal a kamatfizetés, adózás és értékcsökkenési leírás előtti üzemi eredményüket.

A koronavírus okozta gazdasági helyzet természetesen a kiadványban szereplő cégeket is érintette. A nehézségekre iparágtól függően eltérően reagáltak, bizonyos cégek belföldön erősítették a pozíciójukat, míg mások jelentős szervezeti átalakításokat hajtottak végre vagy új termékkel jelentek meg a piacon. Közös viszont az ötven társaságban, hogy a jövőt illetően bizakodóak, szerintük a gazdaság visszaesése csak átmeneti lesz.

„A magyar vállalatok az elmúlt 30 évben lendületesen fejlődtek, számos versenyképes hazai társasággal bővült a piac. A Deloitte számára mindig is kiemelten fontos volt ezen társaságok támogatása. Évek óta segítjük számos cég munkáját egy e célra specializálódott külön csapattal, a Deloitte Private-tal. A BÉT50 kiadványban bemutatott vállalkozások sikertörténetei bizonyítják, hogy a magyar vállalkozások továbbra is dinamikusan építkeznek. Ha így folytatják, a jövőben számukra reális opció lehet akár a tőzsdei megmérettetés, akár a nemzetközi piacok meghódítása is” – hangsúlyozta Bíró Balázs, a Deloitte pénzügyi tanácsadási üzletágának, kelet-közép-európai vezető partnere.

A kiválasztott cégek többsége, szám szerint 13 a gyártásban tevékenykedik, míg 11 a kereskedelemben, 8 az élelmiszeriparban, 6 az IT szektorban, 4 pedig az egészségiparban működik. Az ötvenek közel 17 ezer munkavállaló megélhetését biztosítják, földrajzi elhelyezkedésüket tekintve pedig 31 cég a fővárosban vagy Pest megyében tevékenykedik, míg a fennmaradó 18 megyéből 11 büszkélkedhetett 2020-ban BÉT50-es vállalkozással. A második legtöbb céget (4-4 vállalkozást) holtversenyben Bács-Kiskun és Szabolcs-Szatmár-Bereg megyék adták.

Érdemes egy pillantást vetni a társaságok tulajdonosi és vezetői körének korösszetételére is. Mind a tulajdonosok, mind a cégjegyzésre jogosultak között az X generáció (az 1960 és 1979 között születettek) a legmeghatározóbb, a cégjegyzésre jogosultak 60 százaléka tartozik ide. Az idősebb Baby Boom generáció (1940-1959) visszaszorulóban van, arányuk 19 százalék. Helyüket az Y-generáció (1980-1995) veszi át, melynek tagjai 22 százalékban képviseltetik magukat a cégjegyzésre jogosultak között.

A tulajdonosok korát vizsgálva azonos arányban vannak jelen az X generáció (42 százalék) és a Baby Boom generáció tagjai (41 százalék), miközben csak minden hatodik tulajdonos az Y generáció tagja.

„A BÉT50 2020 kiadványban szereplő tulajdonosok és cégvezetők életkori adatait elemezve megállapítható, hogy a generációváltás a sikeres vállalkozásoknál is megkezdődött. A fiatalok cégvezetőként már sok helyen aktívak, tulajdonosként való megjelenésükre azonban még pár évet várni kell. Nagy kérdés, mi történik, ha cégen belülről nem sikerül kinevelni az utánpótlást? Ilyenkor lehetséges alternatíva lehet külső menedzsment bevonása, erre azonban ma még kevés sikeres példa akad Magyarországon. Jóval többen döntenek úgy, hogy részlegesen vagy teljesen eladják az általuk felépített vállalkozást. Bármelyik utat is választja egy cégalapító, tervei sikeres megvalósításához alapos tervezés és speciális szakértelem szükségeltetik, különben a fáradtságos munkával, hosszú évek alatt elért siker könnyen elenyészhet” – világított rá a tartósan sikeres cégműködés egyik aktuális kihívására Kóka Gábor, a Deloitte Private kelet-közép-európai vezető partnere.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 05., 13:10
Cégcsoportunk már 35 éve van a HR piacon, ahol sokoldalú szolgáltatóként igyekszünk helytállni. Szeretném, ha legalább még ennyi ideig sikeresen tudna működni a cég – mondta az Üzletem.hu-nak Ifj. Vida Péter, a Viapan Group Managing Directora.
2024-03-28 16:10:00
A NAV a digitális megoldásaival szinte azonnal lát mindent, és szinte azonnal közbe is tud avatkozni. Az adóhatóság beavatkozásának két iránya van: vasszigorral fellépni a tudatos adókijátszók ellen, illetőleg támogatni a nem szándékosan tévesztő, alapvetően jogkövető adózókat.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.
2024. 03. 04., 13:25
epizód: 2024 / 5   |   hossz: 25:08
A home office elterjedésével és a munkához való viszonyunk változásával átalakult a hozzáállásunk az öltözködéshez, pedig a „business look” törvényei állandók, ahogy a kapcsolatépítésben betöltött szerepe is. Frank Patrícia stylist, stílus- és színtanácsadó szerint bár a formális öltözködés megőrizte a jelentőségét jó néhány – például pénzügyi és jogi – területen, a kreatívabb üzletágakban mostanra inkább egyfajta laza elegancia érvényesül. Ebben az esetben sem mindegy viszont, hogy milyen hatást váltunk ki a potenciális partnerünkből vagy munkáltatónkból a kritikusan fontos első hét másodpercben. Nagy üzletek és karrierek torpanhatnak meg, egyébként jól betartható, csak éppen nem túl közismert megjelenési szabályok figyelmen kívül hagyása miatt. Te ne kövesd el ugyanezt a hibát – Frank Patrícia itt segít!
A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS