Most nem annyira optimisták a nagyvállalatok

2019. 11. 25., 18:30

A K&H nagyvállalati növekedési index az elmúlt másfél évre jellemző csökkenő trend következtében jelenleg 5 ponton áll. A cégek saját helyzetükben alig várnak változást az előző negyedévi kedvező várakozásokhoz képest, a makrogazdasági környezet megítélése azonban elérte második mélypontját az index történetében. Ennek hátterében az áll, hogy a cégek egyre inkább a forint további gyengülésére rendezkednek be.

Folytatódott az elmúlt másfél év trendje: a hazai, 2 milliárd feletti éves árbevételű nem-állami nagyvállalatok növekedési kilátásairól képet adó K&H nagyvállalati növekedési index tovább mérséklődött, jelenleg 5 ponton áll.„A hazai nagyvállalati döntéshozók körében végzett felmérésünk eredménye szerint a cégek egyre óvatosabban, összességében azonban mégis optimizmussal tekintenek az előttünk álló egy évre” – mondta Patrick Van Overloop, a K&H Üzleti ügyfelek divízió vezetője.

„A cégek továbbra is a saját helyzetüket látják kedvezőbbnek, mivel a vállalati részindex az előző negyedévhez képest változatlanul 10 ponton áll, miközben a gazdasági környezettel kapcsolatos várakozások ennél jóval pesszimistábbak. A makrogazdasági részindex az elmúlt másfél évben ugyanis a pozitív tartományból, 0,5 pontról -7 pontra süllyedt, ami az index történetében a második legalacsonyabb érték” – tette hozzá a Patrick Van Overloop

A gazdasági környezetre vonatkozó, fokozatosan romló várakozások mögött az áll, hogy a cégek a forint további gyengülésére rendezkednek be. Egy év alatt ugyanis 45 százalékról 63 százalékra nőtt azon cégek aránya, akik a következő fél évben a forint euró árfolyam növekedésére számít. Ez azt jelenti, hogy a cégek közel kétharmada a felméréskor jellemző 330 forintos eurónál magasabb árfolyamra rendezkedik be a jövőben.

A várakozások a cég méretétől függnek

A vállalat saját helyzetét és kilátásait a 10 milliárd feletti éves árbevételű cégek vezetői vélik a legjobbnak (12 pont), és ugyanez a helyzet a makrogazdaság megítélést illetően is (-2 pont). Ezzel szemben a 4-9,9 milliárd és a 2-10 milliárd forint közötti éves árbevételű cégek várakozásai átlagon alul vannak. A méret mellett a tevékenységi kör is nagymértékben meghatározza a kilátásokat: a vállalat saját helyzetét illetően jelenleg az ipari, építőipari cégek a legoptimistábbak (13 pont), míg a kereskedelmi és szolgáltató szektor ennél visszafogottabb, közel azonos állásponton van (8 és 7 pont).

A gazdasági környezetet viszont a kereskedelmi cégek gondolják a legkevésbé borúsnak (-5 pont), miközben a szolgáltató és ipari cégek jóval szerényebbnek látja a helyzetet (-7 és -9 pont).

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 05., 13:10
Cégcsoportunk már 35 éve van a HR piacon, ahol sokoldalú szolgáltatóként igyekszünk helytállni. Szeretném, ha legalább még ennyi ideig sikeresen tudna működni a cég – mondta az Üzletem.hu-nak Ifj. Vida Péter, a Viapan Group Managing Directora.
2024-03-28 16:10:00
A NAV a digitális megoldásaival szinte azonnal lát mindent, és szinte azonnal közbe is tud avatkozni. Az adóhatóság beavatkozásának két iránya van: vasszigorral fellépni a tudatos adókijátszók ellen, illetőleg támogatni a nem szándékosan tévesztő, alapvetően jogkövető adózókat.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.
2024. 03. 04., 13:25
epizód: 2024 / 5   |   hossz: 25:08
A home office elterjedésével és a munkához való viszonyunk változásával átalakult a hozzáállásunk az öltözködéshez, pedig a „business look” törvényei állandók, ahogy a kapcsolatépítésben betöltött szerepe is. Frank Patrícia stylist, stílus- és színtanácsadó szerint bár a formális öltözködés megőrizte a jelentőségét jó néhány – például pénzügyi és jogi – területen, a kreatívabb üzletágakban mostanra inkább egyfajta laza elegancia érvényesül. Ebben az esetben sem mindegy viszont, hogy milyen hatást váltunk ki a potenciális partnerünkből vagy munkáltatónkból a kritikusan fontos első hét másodpercben. Nagy üzletek és karrierek torpanhatnak meg, egyébként jól betartható, csak éppen nem túl közismert megjelenési szabályok figyelmen kívül hagyása miatt. Te ne kövesd el ugyanezt a hibát – Frank Patrícia itt segít!
A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS