Ezért teljesítenek jól a családi cégek

2021. 08. 03., 15:30

A világ legnagyobb cégei közül meglepően sok családi tulajdonban van. De vajon csak a véletlen műve, hogy ezek a vállalatok rendre jobban teljesítenek a többieknél? Itthon a K&H családi vállalatok kiválósági díj négy területen ismeri el a legjobbak teljesítményét, hogy az innovatív és fenntartható megoldások példát adjanak más cégeknek is.

Mi a közös a BMW-ben, a Volkswagenben, az Aldiban, a Lidlben és a Facebookban? Amellett, hogy a világ legnagyobb vállalatai közé tartoznak, mindegyikük nagyrészt családi tulajdon. Talán elsőre nem tűnik fontosnak, hogy kinek a kezében van egy cég, ugyanakkor egy tanulmány szerint Amerikában több mint 6,5 százalékkal nagyobb nyereséget érnek el a családi tulajdonban lévő vállalatok. Ez a szám Európában 8 százaléknál is magasabb és a kontinensen 2006 és 2020 között minden évben túlszárnyalták a többi céget.

De nem csak jövedelmezőbbek, a vírus jelentette akadályokat is könnyebben vették. Egy svájci pénzintézet kutatása szerint ugyanis kevesebben küldték az alkalmazottakat fizetetlen szabadságra, és a jövőt is pozitívabban látják. Mindezek mögött egyetlen fő ok áll: a családi vállalatok hosszabb távban gondolkoznak. A Harvard Business Review felméréséből kiderül, hogy az alkalmazottak 20 százalékkal lassabban cserélődnek, mint a többi cégnél, egy másikból pedig az, hogy a vezetők ötször tovább maradnak a családi vállalatoknál. Ráadásul ez nemcsak a rokonsághoz tartozókra vonatkozik, hanem a „kívülállókra” is. Ez a hosszú távú szemléletmód pedig a számokban is megmutatkozik. Ha például ritkábban kell új munkatársat felvenni, az kevesebb erőforrást igényel, ráadásul a betanítási időszakra jellemző alacsonyabb termelékenységgel sem kell számolni.

Keressük a kiemelkedő hazai családi vállalkozásokat!

„Magyarországon is a családi vállalatok jelentik a gazdaság egyik fő motorját” – mondta el Ékes Ákos, a K&H családi vállalatok központ vezetője. „Amerikában 2011-ben a GDP 57 százalékát adták, itthon pedig a vállalati szektor 40 százalékát teszik ki. Ha ők jól teljesítenek az az egész gazdaságra hatással van” – tette hozzá a szakértő. A K&H családi vállalatok kiválósági díj célja ezért elismerni ezeknek a cégeknek az értékteremtő munkáját és a tágabb társadalom figyelmét is felhívni alapvető fontosságukra. A K&H 2016 óta méltatja a legjobb gyakorlatokat, az idén négy: innováció, társadalmi és környezetvédelmi felelősségvállalás, sikeres generációváltás, illetve hosszú távú stratégia kategóriában.

Egyáltalán mi az, hogy családi vállalkozás?

A különböző elemzések és statisztikák mind máshol húzzák meg a határt, amikor eldöntik, hogy egy cég családi vállalkozásnak minősül-e. Ha tőzsdén nem jegyzett társulásról van szó, általában 50, más esetben pedig 30 százalék fölötti részesedésnek kell családi tulajdonban lennie, hogy így nevezzük őket. Azért ezeket a számokat jelölték ki, mert ezekben az esetekben jó eséllyel a család kezében vannak a döntések a szavazati jogok formájában. A K&H családi vállalatok kiválósági díj esetében a nevező vállalatok 51 százaléknak kell magánszemélyek és 25 százalékának kell egy család tulajdonában lennie.

A nevezéseket augusztus 6-ig ide kattintva lehet benyújtani.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 05., 13:10
Cégcsoportunk már 35 éve van a HR piacon, ahol sokoldalú szolgáltatóként igyekszünk helytállni. Szeretném, ha legalább még ennyi ideig sikeresen tudna működni a cég – mondta az Üzletem.hu-nak Ifj. Vida Péter, a Viapan Group Managing Directora.
2024-03-28 16:10:00
A NAV a digitális megoldásaival szinte azonnal lát mindent, és szinte azonnal közbe is tud avatkozni. Az adóhatóság beavatkozásának két iránya van: vasszigorral fellépni a tudatos adókijátszók ellen, illetőleg támogatni a nem szándékosan tévesztő, alapvetően jogkövető adózókat.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.
2024. 03. 04., 13:25
epizód: 2024 / 5   |   hossz: 25:08
A home office elterjedésével és a munkához való viszonyunk változásával átalakult a hozzáállásunk az öltözködéshez, pedig a „business look” törvényei állandók, ahogy a kapcsolatépítésben betöltött szerepe is. Frank Patrícia stylist, stílus- és színtanácsadó szerint bár a formális öltözködés megőrizte a jelentőségét jó néhány – például pénzügyi és jogi – területen, a kreatívabb üzletágakban mostanra inkább egyfajta laza elegancia érvényesül. Ebben az esetben sem mindegy viszont, hogy milyen hatást váltunk ki a potenciális partnerünkből vagy munkáltatónkból a kritikusan fontos első hét másodpercben. Nagy üzletek és karrierek torpanhatnak meg, egyébként jól betartható, csak éppen nem túl közismert megjelenési szabályok figyelmen kívül hagyása miatt. Te ne kövesd el ugyanezt a hibát – Frank Patrícia itt segít!
A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS