Egyre kevesebb alkalmazottat foglalkoztatnak a hazai játék-kiskereskedők

2022. 05. 26., 10:57

A legtöbb hazai ágazat már maga mögött hagyta a koronavírus járvány hatásait, de a játék-kiskereskedelem még más pályán mozog, mint a járvány előtti években.

A gyereknapi programok és akciók évről évre hoznak egy kis pezsgést a játékkereskedők életébe, van is min javítani, ugyanis a játék-kiskereskedelem egyes mutatói még nagyon messze vannak a járvány előtti szintektől. Talán érdemes azzal kezdeni, hogy a hazai gazdaság jelentős része már szinte el is fejeltette a koronavírus hatásait, legalábbis azóta egyéb problémák kerültek előtérbe. A magas infláció, az orosz-ukrán háború, a nyersanyag ellátási és logisztikai problémák, az energiaárak, illetve a devizaárfolyamok ingadozása vállalkozók tömegeinek okoz fejtőrést napjainkban. Ezzel együtt a termelési és foglalkoztatási mutatók sok helyen már visszatértek legalább a koronavírus előtti szintekre.

Nem volt azonban minden ágazat ilyen szerencsés, és közéjük tartozik a játék-kiskereskedő vállalkozások egy jó része is. Ezen a területen a foglalkoztatottak száma jelentősen beesett a koronavírus járvány különböző hullámai alatt, és a mai napig közel 20 százalékos elmaradásban van a 2020 eleji állapothoz képest. A trend ráadásul további létszám csökkenést jelez. Fontos hozzátenni, hogy a kimondottan játék-kiskereskedelemmel foglalkozó szegmens nem olyan nagy, jelenleg mintegy 250 ilyen főtevékenységű cég működik a szektorban, 550 alkalmazottal. A játék kiskereskedelmi forgalom jelentős része a kiskereskedelemmel is foglalkozó játék-nagykereskedőknél és egyéb retail kereskedőknél csapódik le. Ezzel együtt a játékkereskedők alkalmazotti létszámának alakulása jól mutatja az ágazat átrendeződését. Az látszik, hogy a játék kiskereskedelem nemcsak a teljes hazai cégbázishoz képest mutat kitérő pályát, hanem az általános retail vállalatokéhoz képest is. A kiskereskedő cégek alkalmazotti létszáma arányaiban elég pontosan lekövette a teljes cégbázis alkalmazotti létszámának pályáját, és jelenleg mintegy 2,5 százalékos pluszban vannak a 2020 eleji állapothoz képest, hozzájuk képest rendkívül kirívó a játék-kiskereskedelem 18 százalékos visszaesése.

Az alkalmazotti létszám visszaesése ugyanakkor nem jelenti a terület összeomlását, inkább átalakulásról lehet beszélni. A játék-kiskereskedő cégek ugyanis még a 2020-as évben is növekvő árbevételről számoltak be. A 2020-as nettó árbevételük 17 százalékkal haladta meg a 2019-est, pedig ebben az évben regisztrálták a legnagyobb alkalmazotti létszám visszaesést. Az árbevétel növekedés ugyanakkor távolról sem általános. Sok vállalkozás a csökkenő létszám mellett csökkenő bevételről számolt be, az online kereskedelemhez jobban alkalmazkodó, illetve frekventáltabb helyeken lévő kereskedők tudtak jellemzően növekedni.

Érdekes módon a játék-kiskereskedelemtől teljesen eltérő eredményekről számoltak be a hazai játékgyártók. A játékgyártó vállalkozások alkalmazotti létszáma az elmúlt két és fél évben folyamatosan növekedett, és jelenleg mintegy 4300 munkavállalóval rendelkeznek. Ez azért is figyelemre méltó, mivel a Magyarországon forgalomba hozott játékok döntő többsége a Távol-Keletről származik. A hazai játékgyártással foglalkozó társas vállalkozások közül 7-nek haladja meg az éves nettó árbevétele az 1 milliárd forintot, ezek a társaságok jellemzően exportra termelnek.

Szintén a hazai játékiparhoz köthetők a számítógépes játékfejlesztő vállalkozások is. Jelenleg 90 társas vállalkozás foglalkozik Magyarországon számítógépes játék fejlesztésével, vagy kiadásával, és összesen 170 alkalmazottnak adnak munkát. Mind a társas vállalkozások száma, mind az alkalmazottjaik száma szépen növekszik az IT szektor egyéb szereplőihez hasonlóan. Ennél ugyanakkor többen is foglalkoznak számítógépes játékok fejlesztésével, nagyobb, általános IT fejlesztő-tanácsadó vállalkozások keretében. A globalizáció nagyon erősen jelen van ezen a piacon, az alkalmazottak és munkavállalók egyre gyakrabban dolgoznak közvetlenül vagy közvetetten nemzetközi vállalatoknak.

Összességében tehát elmondható, hogy a hazai játékforgalmazáshoz köthető eredmények nagyon megosztottak, a kereskedők között a csökkenő létszám mellett erős átrendeződés látszik. A globalizációhoz jobban alkalmazkodó vállalkozások, ideértve az exportra termelő játékgyártó cégeket is, a szerencsésebbek közé sorolhatják magukat. (Opten)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 05., 13:10
Cégcsoportunk már 35 éve van a HR piacon, ahol sokoldalú szolgáltatóként igyekszünk helytállni. Szeretném, ha legalább még ennyi ideig sikeresen tudna működni a cég – mondta az Üzletem.hu-nak Ifj. Vida Péter, a Viapan Group Managing Directora.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.
2024. 03. 04., 13:25
epizód: 2024 / 5   |   hossz: 25:08
A home office elterjedésével és a munkához való viszonyunk változásával átalakult a hozzáállásunk az öltözködéshez, pedig a „business look” törvényei állandók, ahogy a kapcsolatépítésben betöltött szerepe is. Frank Patrícia stylist, stílus- és színtanácsadó szerint bár a formális öltözködés megőrizte a jelentőségét jó néhány – például pénzügyi és jogi – területen, a kreatívabb üzletágakban mostanra inkább egyfajta laza elegancia érvényesül. Ebben az esetben sem mindegy viszont, hogy milyen hatást váltunk ki a potenciális partnerünkből vagy munkáltatónkból a kritikusan fontos első hét másodpercben. Nagy üzletek és karrierek torpanhatnak meg, egyébként jól betartható, csak éppen nem túl közismert megjelenési szabályok figyelmen kívül hagyása miatt. Te ne kövesd el ugyanezt a hibát – Frank Patrícia itt segít!
A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS