A festékpiac visszaállt a pandémia előtti szintre

2021. 10. 08., 19:00

Az idei első félévben a festékpiac visszatért a koronavírus-járvány előtti működéséhez, emellett a prémiumtermékek iránti fokozott vásárlói érdeklődés tartósnak bizonyul mind Lengyelországban, mind Magyarországon – értékelte a helyzetet a Śnieżka Csoport.

A Csoport árbevétele az első hat hónapban meghaladta a járvány előtti év, 2019 azonos időszakának adatait, de elmaradt a tavalyi, 2020 – a pandémia hatására kialakult „felújítási boom" alatt elért – rekordszinttől. Ugyanakkor a nyereségességét negatívan befolyásolta az alapanyagok árának erőteljes emelkedése.

Az árbevétel meghaladta a pandémia előtti szintet

Az idei első hat hónapban a vállalatcsoport bevételei 409,5 millió złotyt (32,29 milliárd forint) tettek ki, ez 5 százalékkal alacsonyabb az egy évvel korábbinál, de 24 százalékkal meghaladja a 2019 első félévi szintet. A konszolidált bevétel több mint kétharmada Lengyelországban realizálódott, a Csoport kulcsfontosságú piacán elért bevételek a folyó év első hat hónapjában 278,1 millió złotyt (21,93 milliárd forint) tettek ki – köszönhetően többek között az aktív marketing és értékesítési tevékenységnek, a prémiummárkák (Magnat beltéri festékek és Vidaron faápoló termékek) bővülő eladásainak, valamint a megfelelően alakított árpolitikának.

A Társaság értékelése szerint az árbevétel alakulásában meghatározó szerepe van annak, hogy tavaly a pandémia hatására jelentős – és egyszeri – „felújítás boom" volt megfigyelhető, ami rekorderedményeket, vagyis magas bázisadatot hozott.  Az FFiL Śnieżka SA Vezetősége hangsúlyozta: mivel a tavaly májusi és júniusi rendkívüli felfutás után a dekorációs festékek és a favédelem termékei iránti kereslet visszatért a járvány előtti szintre, így a Śnieżka Csoport idei felújítási-építési szezonban elért eredményeit a világjárvány előtti, 2019-es adatokhoz kell viszonyítani.

A pandémia előtti év, 2019 első félévéhez képest a Śnieżka Csoport jobb értékesítési eredményeket ért el Lengyelországban és Ukrajnában. A bevételnövekedést segítette, hogy e piacokon a felhasználók a prémium termékeket részesítették előnyben, ugyanakkor negatív hatást jelentett a hrivnya árfolyamának gyengülése, ami rontotta az Ukrajnában elért és złotyra átszámolt bevételek értékét.

Alacsonyabb volt viszont az értékesítés Magyarországon és Fehéroroszországban. A magyar piac esetében ennek oka a Poli-Farbe kereskedelmi hálózatának átszervezése, a kínált termékek portfóliójának nagymértékű módosítása és a dekorációs termékek eladási volumenének az egész magyar piacon tapasztalt csökkenése.

A fehérorosz eredmények romlását a kedvezőtlen társadalmi-politikai környezet befolyásolta negatívan, valamint a működési modell megváltoztatása és a belarusz rubel złotyhoz viszonyított gyengülése. Bár az utóbbi negyedévekben egyértelműen csökkent a fehérorosz szegmens hozzájárulása a Csoport értékesítési bevételeihez (az első félév végére 2,1 százalékig) az ottani piacon működő Śnieżka-BelPol társaság változatlanul nyereséges.

Az emelkedő nyersanyagárak rontották a profitot

A 2020-hoz képest bekövetkezett profitcsökkenés részben ugyancsak a magas bázis következménye, emellett negatívan befolyásolta a profitabilitást a festékek és lakkok, valamint a csomagolások gyártásához szükséges alapanyagok árának korábban nem tapasztalt, jelentős – egyes esetekben –, több tíz százalékos növekedése is.

Az első félévben kedvezőtlen hatása volt az árfolyamok változásának is. A Śnieżka Csoport társaságai a gyártáshoz szükséges alapanyagokat importálják, és azokért főként euróban fizetnek. Ebből adódóan az EUR/PLN árfolyam növekedése megnövelte az alapanyag beszerzés költségeit. A Társaság szerint a jelenlegi adatok alapján nem lehet hitelesen megjósolni, hogyan alakulnak a jövőben az alap- és csomagolóanyagok árai, azok milyen változást hozhatnak magukkal.

A festékek piaca Magyarországon

A Śnieżka Csoport nemzetközi csoportosulást és az eredményeket a lengyel, magyar, ukrán és a fehérorosz piac adja ki. A Csoport adatai alapján az idei első félévben a magyar festék és faápoló készítmények piacán csökkent az eladások összvolumene, ugyanakkor a piac összértéke nem változott lényeges mértékben. Ez részben azzal magyarázható, hogy a termékek áremelkedése kiegyenlítette a mennyiségi csökkenést. A másik ok, hogy a fogyasztók elmozdultak a prémium minőségű, drágább termékek irányába.

A magyarországi festékpiac erősen koncentrált, annak 75 százalékán három nagy cég, a Poli-Farbe, a PPG Trilak és az AkzoNobel osztozik. A kisebb, néhány százalékos piaci részesedést képviselő cégek közé tartozik egyebek között a Tikkurila, a JUB, a Helios, a Meffert és a Caparol.

(Fotó: Śnieżka Csoport)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...
Az egészségpénztári befizetések ugyan nem a legelsők a fontossági sorrendben, amire félre akarunk tenni, de előkelő helyre kúsztak fel az utóbbi években Magyarországon. Annak ellenére, hogy milyen kedvező – és a közhiedelemmel ellentétben elérhető – megoldásokat nyújtanak a magáncélú megtakarítások, a magyar társadalom iszonyatos összeget fizet ki zsebből a magánegészségügyben. Dr. Kravalik Gábor, az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetségének elnöke az ÖPOSZ legutóbbi közvélemény-kutatási eredményei nyomán vázolja honfitársaink hozzáállását a kérdéshez és egyértelmű választ ad rá, hogy hogyan járhatnánk jobban, ha tudatosabban tennénk félre. Fontos: akár havi párezer forintnak is van értelme, sőt!
A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS