Biztonsági öv nélkül száguldozunk az internetes sztrádán

2019. 08. 02., 14:14

Az interneten vásárlók között többségben vannak a készpénzmentes fizetési módokat preferálók, ám az online vásárlás biztonságosságában saját felelősségét még csak kevés felhasználó látja.

Hazánkban is egyre kedveltebb az online vásárlás. Ma már a rendszeresen internetező magyarok 94 százaléka szokott online beszerezni árucikkeket – derül ki az eNET Internetkutató friss kutatásából, amely az OTP Mobil megbízásából készült. Az interneten vásárlók között többségben vannak a készpénzmentes fizetési módokat preferálók, ám az online vásárlás biztonságosságában saját felelősségét még csak kevés felhasználó látja.

Az OTP Mobil megbízásából készült reprezentatív kutatásból kiderült, hogy a rendszeresen netező magyarok 94 százaléka vásárol az interneten keresztül. Legnagyobb előnyeinek a folyamat gyorsaságát és kényelmességét tartják, valamint egyre többen fedezik fel, hogy készpénzmentesen egyszerűbb is a fizetés.

A készpénzmentes fizetés alatt az online és terminálnál történő bankkártyás, az átutalásos, a virtuális tárcán keresztüli, a mentett kártyás, illetve a mobillal történő fizetést értjük. A kutatás rámutatott, hogy az interneten vásárló magyarok között abszolút többségben vannak azok, akik a fent felsorolt fizetési módokat preferálják: míg a kizárólag és inkább készpénzmentesen fizetők aránya 50 százalék, addig a kizárólag, illetve az inkább készpénzzel fizetők együttes aránya csupán 28 százalék.

Ki felelős az online fizetés biztonságáért?

Bár egyre többen választják az online vásárlást, a válaszadóknak mégis csupán ötöde véli úgy, hogy nekik is van felelősségük a biztonságos online fizetésben. A többség kizárólag a fizetési szolgáltató, illetve a webáruház feladatának és felelősségének tartja a biztonság garantálását. Ez az arány igen csekély, főleg amellett, hogy a válaszadók kétharmada úgy véli, tisztában van az online fizetés veszélyeivel – azt azonban mégsem érzik, hogy lenne ráhatásuk a biztonságos környezet megteremtésére. Szintén alacsony, 50 százalék alatti az aránya azon válaszadóknak, akik saját megítélésük alapján tisztában vannak a netes tranzakciók során őket megillető jogokkal, és igen magas, 38 százalék a tájékozottságukat közepesnek ítélők aránya.

Más területeken már körültekintőbbek a magyar internetezők: online fizetés előtt az e-vásárlók 82 százaléka ellenőrzi, hogy az adott fizetési megoldást milyen cég nyújtja. Az online fizetési megoldásokat a megkérdezettek 29 százaléka biztonságosnak tartja, 59 százalék pedig részben bízik bennük.

Mit gondolnak a Simple felhasználók?

Az OTP Mobil kiegészítette a kutatást egy saját, a Simple alkalmazást használók körében végzett felméréssel. „A hírlevélben kiküldött kérdőívünk célja, hogy az eNet kutatás általános célcsoportjának válaszait összevethessük a saját felhasználóink véleményével. Ők ugyanis a készpénzmentes fizetési megoldásokra valószínűsíthetően nyitottabbak, elvégre ismerik, és nagy eséllyel használták is már a Simple by OTP applikációt” – mondta el dr. Al-Absi Gáber Seif, az OTP Mobil ügyvezető helyettese.

Az OTP Mobil saját felmérése szerint a készpénzmentes fizetési megoldásokra fogékonyabbak biztonságosabbnak is tartják azokat. 43 százalék abszolút, több mint felük pedig részben biztonságosnak ítélte meg őket, vagyis mindössze néhány válaszadó nem tartja biztonságosnak az online fizetési megoldásokat.

Hogyan tehetjük biztonságossá készpénzmentes fizetéseinket?

„Az alapvető biztonsági beállítások használatával elkerülhetőek a visszaélések. Természetesen a pénzügyi szolgáltatók feladata, hogy szolgáltatásaikat biztonságossá tegyék, ám az ügyfeleknek fontos látniuk, hogy ők is tehetnek azért, hogy biztonságosabban használhassák az online fizetési megoldásokat, ez közös felelősség” – mondta el dr. Al-Absi Gáber Seif. „Rendszeres online vásárlás esetén érdemes igénybe venni az internetes biztonsági kód szolgáltatást, amelynek célja, hogy tovább növelje az online vásárlások biztonságát. Online bankkártyás fizetés esetén a kártyaadatok megadása után a bank egy egyedi biztonsági kódot küld SMS-ben a megadott mobiltelefonszámra. A kereskedői felületen ezt az egyedi kódot kell megadni, csak így hagyható jóvá a vásárlás.”

Díjmentes internetes biztonsági kód szolgáltatás online fizetéshez

Fontos, hogy 2019. szeptember 14-től uniós szabályozás miatt az internetes biztonsági kód szolgáltatás kötelezővé válik. Ezt követően csak akkor lehet online bankkártyás vásárlásra használni a bankkártyát, ha a vásárló beállítja az internetes biztonsági kódot.

Az internetes biztonsági kód szolgáltatást az OTP Bank ügyfelei bármikor aktiválhatják az internetbankban, a SmartBank mobilalkalmazáson keresztül vagy bármelyik OTP bankfiókban. A szolgáltatásra elegendő egyszer regisztrálni.

A szolgáltatás beállításának feltételei bankonként eltérhetnek.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 05., 13:10
Cégcsoportunk már 35 éve van a HR piacon, ahol sokoldalú szolgáltatóként igyekszünk helytállni. Szeretném, ha legalább még ennyi ideig sikeresen tudna működni a cég – mondta az Üzletem.hu-nak Ifj. Vida Péter, a Viapan Group Managing Directora.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.
2024. 03. 04., 13:25
epizód: 2024 / 5   |   hossz: 25:08
A home office elterjedésével és a munkához való viszonyunk változásával átalakult a hozzáállásunk az öltözködéshez, pedig a „business look” törvényei állandók, ahogy a kapcsolatépítésben betöltött szerepe is. Frank Patrícia stylist, stílus- és színtanácsadó szerint bár a formális öltözködés megőrizte a jelentőségét jó néhány – például pénzügyi és jogi – területen, a kreatívabb üzletágakban mostanra inkább egyfajta laza elegancia érvényesül. Ebben az esetben sem mindegy viszont, hogy milyen hatást váltunk ki a potenciális partnerünkből vagy munkáltatónkból a kritikusan fontos első hét másodpercben. Nagy üzletek és karrierek torpanhatnak meg, egyébként jól betartható, csak éppen nem túl közismert megjelenési szabályok figyelmen kívül hagyása miatt. Te ne kövesd el ugyanezt a hibát – Frank Patrícia itt segít!
A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS