A jó kiválasztás kétszeres profitabilitást hozhat

2020. 06. 04., 12:15

A pandémiás helyzet utáni nyitás minden üzleti szektorban felveti a kérdést, milyen munkaerőpiaci lépéseket érdemes tennie a vállalatoknak, hogy kivédjék az elmúlt hónapok negatív hatásait. Számos elemzés szerint a kulcs sokkal inkább a hatékony kiválasztásban és kevésbé a készségfejlesztésben rejlik, hiszen a jelentős költség mellett a tréningek 66 százaléka eleve olyan munkatársakra fókuszál, akiknek mellőzhető, vagy nem indokolt a fejlesztése.

A kényszerhelyzet miatti költségcsökkentés számos vállalatnál a munkaerő elbocsátását jelenti hazánkban és nemzetközi szinten egyaránt. Ez a rossz válasz a krízisre. Mi lehet jó válasz, és hogyan reagált a munkaerőpiac az előző nagy válságra?

Ezt vizsgálta meg Youngsang Kim és Robert E. Ployhart, a Dél-karolinai Egyetem professzora 359 céget érintő, 12 év nyereségadatait felhasználó kutatásukban, ahol a munkatárs kiválasztás és a belső képzés közvetlen befolyásoló hatását elemezték a cégek nyereség növekedésére és a vállalati munka termelékenységére.

Azt állapították meg, hogy a tudatos munkaerő kiválasztás és a képzés hozzájárul a hatékony erőforrás gazdálkodáshoz, a tartalékok képzéséhez, így a recesszióból való visszatéréshez. Míg a belső képzések fontosabbak a profitszerzés szempontjából a recesszió előtti időszakban, addig a személyi állomány hatékony kiválasztása sokkal fontosabb a profitnövekedés előállításához és a visszatéréshez a recesszióból. Azok a vizsgált vállalkozások, amelyek hatékony módon választották ki munkatársaikat, több mint kétszeres profitabilitással rendelkeztek a 2011-es évre.

A versenyképtelenséget akkor tudjuk kompenzálni, ha a megfelelő munkaerőpiaci eszközökhöz nyúlunk. Egy átfogó HR piaci elemzés például kimutatta, hogy ma a HR költségvetés nagyobbik része tréningekre és képzésfejlesztésre megy el, ezek hatékonysága azonban helyzetfüggő. A globális nagyvállalati hr-büdzsé 11 százalékát, a teljes költségvetés kb. 3 százalékát tréning tevékenységre költik. A Training Industry 2019 riportja szerint a tréningköltség 83 milliárd dollár volt az Egyesült Államokban, egy oktatott alkalmazottra átlagosan 1300 dollárt költöttek.

 „A vállalatoknak javasolt a recesszióból való kilábalás időszakában a készségfejlesztő tréningek mellett legalább a képzési költségvetés egy részét (10 százalék) hatékony kiválasztást elősegítő eszközökbe fektetni. Munkatárs felvétel esetén, a hatékony kiválasztás azonnal mérhető eredményt hoz, átlagban egy rosszul kiválasztott munkatárs fél éves bére is veszteségként jelentkezhet, ami azonnal megtakarítható” - jelezte Fehér Zsolt, nemzetközi HR szakember.

A készségfejlesztő programok hatása viszont limitált, azok 66 százaléka olyan munkatársakra fókuszál, akiknek mellőzhető, vagy nem indokolt a képzése.

Az elmúlt hónapok során a tréningre költött összegek szinte lenullázódtak, a leállás pedig újratervezésre ad lehetőséget a vállalkozások számára. A hatékony munkaerőkiválasztás, viszont minden versenyképességre törekvő vállalkozás elemi érdeke. A megfelelő motiváltsággal és kompetenciákkal rendelkező szakember megtalálása az egyik legcélravezetőbb eszköz a válságból történő hatékony gazdasági kilábalásra.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 05., 13:10
Cégcsoportunk már 35 éve van a HR piacon, ahol sokoldalú szolgáltatóként igyekszünk helytállni. Szeretném, ha legalább még ennyi ideig sikeresen tudna működni a cég – mondta az Üzletem.hu-nak Ifj. Vida Péter, a Viapan Group Managing Directora.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.
2024. 03. 04., 13:25
epizód: 2024 / 5   |   hossz: 25:08
A home office elterjedésével és a munkához való viszonyunk változásával átalakult a hozzáállásunk az öltözködéshez, pedig a „business look” törvényei állandók, ahogy a kapcsolatépítésben betöltött szerepe is. Frank Patrícia stylist, stílus- és színtanácsadó szerint bár a formális öltözködés megőrizte a jelentőségét jó néhány – például pénzügyi és jogi – területen, a kreatívabb üzletágakban mostanra inkább egyfajta laza elegancia érvényesül. Ebben az esetben sem mindegy viszont, hogy milyen hatást váltunk ki a potenciális partnerünkből vagy munkáltatónkból a kritikusan fontos első hét másodpercben. Nagy üzletek és karrierek torpanhatnak meg, egyébként jól betartható, csak éppen nem túl közismert megjelenési szabályok figyelmen kívül hagyása miatt. Te ne kövesd el ugyanezt a hibát – Frank Patrícia itt segít!
A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS