A fiatalok szívesen kérnek pénzügyi tanácsot rokontól

2022. 08. 11., 18:51

Csaknem háromszor annyian vezetik rendszeresen a háztartás bevételeit és kiadásait, mint tavaly, és 52 százalék áll magabiztosan a pénzügyekhez Magyarországon – állapítja meg a KANTAR kutatása, melyet a Provident Pénzügyi Zrt. anyavállalata, az International Personal Finance (IPF) megbízásából készített.

Az elmúlt egy évben növekedett a magyarok pénzügyekkel kapcsolatos magabiztossága, a tavalyi 45 százalék után idén már 52 százalék vallotta, hogy kiismeri magát a pénzügyi termékek és szolgáltatások terén. A leginkább magabiztos a 35-44 éves korosztály (61 százalék), az átlagnál bizonytalanabbak a 18-24 és 55-65 évesek (47, illetve 34 százalék).

A magasabb iskolai végzettségűek, a megtakarítással rendelkezők és azok, akik minden hónapban tudnak félretenni pénzt a jövedelmükből, nagyobb önbizalomról számoltak be a többiekhez képest.

A kutatásban részt vevő magyarok 28 százaléka minden kiadást előre eltervez, ami csaknem háromszoros növekedés a tavalyi 10 százalékhoz képest. További 34 százalék kalkulál előre a nagyobb kiadásokkal és még 28 százalék készít kisebb költségvetést. A 18-24 év közöttiek kevésbé gondolkodnak előre, ha anyagi dolgokról van szó, csak 35 százalékuk készít rendszeresen költségvetést, míg a 65-75 évesek 73 százaléka, így a nyugdíjasok mondhatók a legtudatosabb korosztálynak.

Akik nehezebben jönnek ki a pénzükből, minden kiadást előre elterveznek és a magasabb iskolai végzetségűek is többet foglalkoznak az otthoni költségvetéssel.

„Örvendetes, hogy idén a megkérdezettek 90 százaléka állította azt, hogy valamennyire tervez előre a családi költségvetéssel. Míg tavaly 45 százalék jelölte, hogy egyáltalán nem végez ilyen kalkulációt, addig idén ezt csak 9 százalék válaszolta. Az iskolakezdés és a gazdasági körülmények miatt még aktuálisabb a kiadások tervezése és fontosabbá válik a spórolás is. Könnyebben félre tudunk tenni, ha folyamatosan vezetjük a családi költségeket. Egy jól vezetett háztartási költségvetéssel pedig az önbizalmunk is nőni fog, hiszen pontosan tudatában leszünk minden kiadásnak és jobban átlátjuk az anyagi lehetőségeinket, ezért a Provident is erre bátorítja ügyfeleit, sőt, tavasszal egy családi költségvetés-tervező füzettel is támogattuk őket. Tapasztalatunk szerint az idősebb korosztály még inkább a papíralapú tervezőt tudja könnyebben használni, míg a fiatalok számára letölthető, online formában tettük elérhetővé ezt az eszközt”mondta Horváth Attila, a Provident Pénzügyi Zrt. pénzügyi igazgatója.

Amennyiben pénzügyi tanácsra van szükség, a válaszadók 54 százaléka pénzügyi intézményhez, szaktanácsadóhoz vagy brókerhez fordul, 47 százalék pedig egy családtaghoz. 30 százalék válaszolta, hogy használ pénzügyi összehasonlító weboldalakat. A fiatalabbak (18-34 év közöttiek) szívesebben kérdeznek inkább egy rokontól, baráttól vagy akár kollégától és a pénzügyekben kevésbé jártasak is inkább a családi körben keresnek segítséget. Aki már igényelt valamilyen kölcsönt, szívesebben fordul pénzügyi intézményhez, vagy tanácsadó szakemberhez. 8 százalék senkitől sem kér tanácsot.

A kutatás arra is rákérdezett, hogy kinek a feladata, felelőssége lenne a lakosság pénzügyi tudatosságának a fejlesztése. A válaszadók 44 százaléka szerint ez az iskolák hatásköre, 34-34 százalék jelölte meg a pénzügyi intézményeket és a kormányt, 21 százalék szerint pedig az egyének saját felelőssége a tájékozódás, míg 14 százalék civil szervezetekre támaszkodna. A hitelt igénylők kétszer akkora arányban osztanák a bankokra a pénzügyi oktatás feladatát, mint az összes megkérdezett.

A Kantar piackutató a Provident anyavállalatának megbízásából vizsgálta 2022 májusában a lakosság szubjektív pénzügyi helyzetét kilenc olyan országban, ahol az IPF jelen van. A felmérésben Magyarország mellett Csehország, Lengyelország, Lettország, Észtország, Litvánia, Románia, Ausztrália és Mexikó vett részt.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 05., 13:10
Cégcsoportunk már 35 éve van a HR piacon, ahol sokoldalú szolgáltatóként igyekszünk helytállni. Szeretném, ha legalább még ennyi ideig sikeresen tudna működni a cég – mondta az Üzletem.hu-nak Ifj. Vida Péter, a Viapan Group Managing Directora.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.
2024. 03. 04., 13:25
epizód: 2024 / 5   |   hossz: 25:08
A home office elterjedésével és a munkához való viszonyunk változásával átalakult a hozzáállásunk az öltözködéshez, pedig a „business look” törvényei állandók, ahogy a kapcsolatépítésben betöltött szerepe is. Frank Patrícia stylist, stílus- és színtanácsadó szerint bár a formális öltözködés megőrizte a jelentőségét jó néhány – például pénzügyi és jogi – területen, a kreatívabb üzletágakban mostanra inkább egyfajta laza elegancia érvényesül. Ebben az esetben sem mindegy viszont, hogy milyen hatást váltunk ki a potenciális partnerünkből vagy munkáltatónkból a kritikusan fontos első hét másodpercben. Nagy üzletek és karrierek torpanhatnak meg, egyébként jól betartható, csak éppen nem túl közismert megjelenési szabályok figyelmen kívül hagyása miatt. Te ne kövesd el ugyanezt a hibát – Frank Patrícia itt segít!
A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS