Profitvárakozás: elviheti a magasabb bevételeket az infláció

2022. 06. 20., 15:37

Az inflációnál alacsonyabb bevételnövekedéssel és stagnáló profittal számoltak a cégek az orosz-ukrán konfliktus kezdetén, derült ki a K&H nagyvállalati növekedési index 2022 első negyedévi kutatásából.

3,2 százalékos emelkedést vártak árbevételükben a cégek a következő egy év során, derült ki a K&H nagyvállalati növekedési index, a 2 milliárd forint feletti árbevétellel rendelkező magyarországi cégek egyéves várakozásait felmérő kutatás2022 első negyedévi eredményeiből. Ez 0,8 százalékponttal elmarad az előző negyedéves várakozásoktól és jelentősen alacsonyabb a Magyar Nemzeti Bank idei 7,5-9,8 százalékos inflációs várakozásainál.

Nyereség tekintetében is hasonló tendencia figyelhető meg, mindössze 0,1 százalékos profitemelkedéssel terveztek a következő egy évben. A felmérés az orosz-ukrán konfliktus kezdete után készült, amikor jelentős volt a bizonytalanság.

„A nagyvállalatok, árbevétel-változással kapcsolatos várakozásaik formájában, mondhatni megelőzték a Világbank elnökének június eleji nyilatkozatát. David Malpass szerint ugyanis jelentős veszélye van a stagflációnak, azaz a magas infláció mellett lassuló gazdasági növekedésnek. Vagyis a cégek továbbra sem lélegezhetnek fel a járvány okozta nehézségek után” – magyarázta Rajna Gábor, a K&H Üzleti ügyfelek divízió vezetője.

Számottevő különbség volt az egyes gazdasági szektorok várakozásai között. Az iparban jóval átlag feletti, 4,8 százalékos bevételnövekedéssel kalkuláltak a cégek a következő egy évre. Ennek az állhat a hátterében, hogy ebben az ágazatban a legmagasabb az exportbevétellel rendelkező cégek aránya (64 százalék) szemben a kereskedőkkel (38 százalék) és a szolgáltatókkal (21 százalék).

Eközben a szolgáltatók 2,9 százalékkal, a kereskedelemben pedig mindössze 1,7 százalékkal számítottak magasabb bevételekre. Profitban viszont a szolgáltatók készültek a legnagyobb, 2,5 százalékos növekedésre, míg a kereskedők 1,9 százalékos, az iparban 1,2 százalékos emelkedést vártak. A súlyosbodó anyaghiány és a növekvő beszerzési és bérköltségek miatt azonban ezek a szerény várakozások is túlzottan optimistának bizonyulhatnak.

Méret szerinti bontásban a kis- és közepes, 10 milliárd forint alatti bevételű cégek számoltak nagyobb, 3 százalék feletti bevételnövekedéssel a következő egy évben, a 10 milliárd forintot meghaladó bevételűek azonban jóval az átlag alatt, mindössze 2,5 százalékkal vártak többet egyéves időtávon. Nyereség tekintetében a 2 és 4 milliárd forint közötti bevétellel rendelkezők pozitívabbak: ők nagyjából 1 százalékos emelkedéssel kalkuláltak, amíg a többi cég 1 százalék körüli csökkenéssel számolt.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 05., 13:10
Cégcsoportunk már 35 éve van a HR piacon, ahol sokoldalú szolgáltatóként igyekszünk helytállni. Szeretném, ha legalább még ennyi ideig sikeresen tudna működni a cég – mondta az Üzletem.hu-nak Ifj. Vida Péter, a Viapan Group Managing Directora.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.
2024. 03. 04., 13:25
epizód: 2024 / 5   |   hossz: 25:08
A home office elterjedésével és a munkához való viszonyunk változásával átalakult a hozzáállásunk az öltözködéshez, pedig a „business look” törvényei állandók, ahogy a kapcsolatépítésben betöltött szerepe is. Frank Patrícia stylist, stílus- és színtanácsadó szerint bár a formális öltözködés megőrizte a jelentőségét jó néhány – például pénzügyi és jogi – területen, a kreatívabb üzletágakban mostanra inkább egyfajta laza elegancia érvényesül. Ebben az esetben sem mindegy viszont, hogy milyen hatást váltunk ki a potenciális partnerünkből vagy munkáltatónkból a kritikusan fontos első hét másodpercben. Nagy üzletek és karrierek torpanhatnak meg, egyébként jól betartható, csak éppen nem túl közismert megjelenési szabályok figyelmen kívül hagyása miatt. Te ne kövesd el ugyanezt a hibát – Frank Patrícia itt segít!
A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS