Mi van a bankkártyás fizetések mögött?

2022. 08. 18., 11:27

Pörögnek a kártyás fizetések Magyarországon, az első negyedévben a teljes piac – a tranzakciók számát tekintve – 30 százalékkal bővült éves szinten. A K&H-nál az idei első negyedévben 32 százalékos volt a többlet – derül ki a pénzintézet összeállításából, amely bemutatja egy-egy kártyás fizetés hátterét. Például azt, hogyan „utazik” egyetlen tranzakció 2500 kilométert megfelelő biztonsággal, nagyon rövid idő alatt.

Továbbra is lendületesen növekszik a kártyás fizetések száma és a hozzájuk köthető forgalom. A hivatalos jegybanki adatok szerint a magyar piacon kibocsátott bankkártyákkal az idei első negyedében belföldön 313 millió alkalommal fizettek, összesen közel 3 ezer milliárd, azaz majdnem 3 billió forintos értékben. Ez éves szinten jelentős, 30, illetve 33 százalékos növekedésnek felel meg.

A K&H bankkártyásai pedig belföldön 37 millió alkalommal közel 618 milliárd forint értékben fizettek, ami 32 és 33 százalékos növekedésnek felel meg.

„Ha bárhol az országban valaki fizet egy boltban az úgynevezett POS-terminálnál, ezzel egy nagyon bonyolult, egyben extra gyors informatikai folyamat veszi kezdetét. A terminál például nem tudja, hogy a vevőnek van-e elég pénz a számláján. Így a boltból indulva bejárja előbb Magyarországot, majd továbbmegy Nyugat-Európába (egy nagy, nemzetközi tranzakció-feldolgozó központba) és az előbbi útvonalon vissza. Ha például Nyíregyházán történik a fizetés, akkor a tranzakció adatai nagyjából 2500 kilométert tesznek meg rengeteg informatikai eszközön, tűzfalakon, útválasztókon, szervereken, keresztül” – mondta Ozorai Dénes, a K&H CIO-ja.

Hozzáfűzte, hogy ha egy külföldi bankkártyával történik a vásárlás, akkor az előbb említett hosszú út még kiegészül egy amerikai kiruccanással is, hiszen az egyik nagy kártyatársaságnak ott található az adatközpontja. Ezzel a megtett út akár több, mint 20 ezer kilométerre nő. A vásárlók ezekből az “utazásokból” a legtöbb esetben mindössze annyit látnak, hogy pár másodperc alatt zöld jelzést kap a vásárlás.

A gyorsaság alapvető elvárás, csakúgy, mint a biztonság. A bankok, így a K&H is robosztus informatikai rendszerrel védi, működteti és fejleszti folyamatosan a kártyás tranzakciókat menedzselő rendszert, amely a fent ismertetett „világjárás” során megvédi az „utast”, azaz a tranzakció adatait, végső soron pedig az ügyfelek pénzét.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 05., 13:10
Cégcsoportunk már 35 éve van a HR piacon, ahol sokoldalú szolgáltatóként igyekszünk helytállni. Szeretném, ha legalább még ennyi ideig sikeresen tudna működni a cég – mondta az Üzletem.hu-nak Ifj. Vida Péter, a Viapan Group Managing Directora.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.
2024. 03. 04., 13:25
epizód: 2024 / 5   |   hossz: 25:08
A home office elterjedésével és a munkához való viszonyunk változásával átalakult a hozzáállásunk az öltözködéshez, pedig a „business look” törvényei állandók, ahogy a kapcsolatépítésben betöltött szerepe is. Frank Patrícia stylist, stílus- és színtanácsadó szerint bár a formális öltözködés megőrizte a jelentőségét jó néhány – például pénzügyi és jogi – területen, a kreatívabb üzletágakban mostanra inkább egyfajta laza elegancia érvényesül. Ebben az esetben sem mindegy viszont, hogy milyen hatást váltunk ki a potenciális partnerünkből vagy munkáltatónkból a kritikusan fontos első hét másodpercben. Nagy üzletek és karrierek torpanhatnak meg, egyébként jól betartható, csak éppen nem túl közismert megjelenési szabályok figyelmen kívül hagyása miatt. Te ne kövesd el ugyanezt a hibát – Frank Patrícia itt segít!
A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS