Így fizettünk és utaltunk a harmadik negyedévben

2022. 12. 16., 12:19

A hazai pénzforgalmi szolgáltatók által vezetett fizetési számlák száma 2022 harmadik negyedévének a végén, a megelőző időszakhoz képest mintegy 100 ezer darabos növekedés következtében, megközelítette a 10,7 milliót – tájékoztatott a jegybank.

Számlák

Az elsődlegesen fizetési célú fogyasztói számlák száma több mint 50 ezer darabbal bővült, és először haladta meg a 7 milliót. Az interneten hozzáférhető számlák száma a megelőző időszak végéhez képest közel 150 ezerrel nőtt, és meghaladta a 8,8 milliót.

Kártyák

A hazai kibocsátású fizetési kártyák számában nem történt számottevő változás, ugyanakkor egy kisebb mértékű, 1 százalék alatti növekedés hatására számuk először lépte át a 10 milliót. A digitalizációs folyamatok gyorsulásával párhuzamosan ugyanakkor továbbra is jelentős a fogyasztói szokások változása a kártyahasználat tekintetében. A mobiltárcába regisztrált kártyák száma a megelőző negyedév végéhez képest közel 8 százalékos növekedés eredményeként meghaladta az 1,6 milliót, valamint tovább emelkedett 2022 harmadik negyedéve során azon kártyák száma, amelyekkel történt vásárlási tranzakció. Ez utóbbi esetében a 6,9 milliót meghaladó szám több, mint 90 ezerrel múlja felül az előző negyedév értékét.

A hazai pénzforgalmi szolgáltatók kártyaelfogadói hálózatához tartozó fizikai elfogadóhelyek és az ott üzemelő berendezések számában 2022 harmadik negyedévében nem történtek jelentős változások. A fizikai kereskedői elfogadóhelyek száma 141 ezer, az elfogadóhelyeken üzemelő POS termináloké pedig 229 ezer körül alakult. Egyedül az internetes elfogadóhelyek tekintetében történt nagyobb növekedés, számuk több, mint 3 százalékos bővülés következtében először lépte át a 40 ezret.

Forgalom

A hazai kibocsátású fizetési kártyás vásárlási forgalom 2022 harmadik negyedévében nagymértékben nőtt a megelőző év azonos időszakához képest, ugyanakkor jelentős különbségek láthatók a darabszám és érték, valamint a belföldi és határon átnyúló forgalom közötti dinamikában. Belföldön a tranzakciók darabszáma 18, értéke viszont 29 százalékkal haladta meg az előző évi szintet. A közel 383 millió tranzakció 3184 milliárd forint értékben abszolút rekordot is jelent, jelentősen felülmúlva a korábbi maximumot. A határon átnyúló vásárlási forgalom ennél is jobban bővült, feltételezhetően a külföldi utazási lehetőségek bővülésének köszönhetően is, annak ellenére, hogy már nem játszott olyan jelentős szerepet a korábbi alacsonyabb bázis, hiszen már 2021 harmadik negyedévében is tágabb lehetőségek nyíltak a külföldi utazások kapcsán. Ezen a téren darabszám tekintetében 24, értékben pedig 53 százalékos bővülés tapasztalható a megelőző év azonos időszakához képest. A közel 37 millió tranzakció 560 milliárd forint értékben pedig messze meghaladja az eddigi maximumot.

Készpénzfelvétel

A készpénzfelvételek tekintetében is látható a kettőség, míg a hazai tranzakciók darabszámában 2 százalékot meghaladó csökkenés, addig értékében 10 százalék feletti növekedés tapasztalható. A 2411 milliárd forint értékű készpénzfelvétel azonban már messze elmarad a vásárlások értékétől. Mindazonáltal azt is fontos megjegyezni, hogy az egy készpénzfelvételre jutó érték 105 ezer forint felett alakult.

Mobiltárca

A hazai kibocsátású kártyákkal lebonyolított mobiltárcás vásárlási tranzakciók darabszáma közel 100, értéke pedig 130 százalékkal nőtt a megelőző év azonos időszakához képest. Ezzel 2022 harmadik negyedévében az összes vásárlási tranzakció számának közel 18, értékének pedig közel 13 százaléka már ilyen módon került lebonyolításra.

Átutalások

A kártyás vásárlási tranzakciók mellett az átutalások tekintetében is nagymértékű növekedés tapasztalható. Ennek keretében a hazai pénzforgalmi szolgáltatóknál indított egyedi forint átutalások darabszáma közel 9, értéke pedig 13 százalékkal növekedett 2022 harmadik negyedévében 2021 azonos időszakához képest. Az átutalásokon belül is kifejezetten jól teljesítettek az azonnali fizetések, amelyeknél darabszámban közel 15, értékben pedig közel 36 százalékos a bővülés.

Visszaélések

2022 harmadik negyedévében a hazai kibocsátású fizetési kártyákkal elkövetett visszaélések száma kevéssel 37 ezer alatt alakult, az okozott kár értéke pedig 1,26 milliárd forint volt. A sikeres visszaélések aránya továbbra is elhanyagolható a forgalomhoz képest. Azt is fontos hangsúlyozni, hogy a visszaélések kapcsán egyre dinamikusabb a szerkezeti átrendeződés a megtévesztésen, illetve pszichológiai manipuláción alapuló formák felé, amelyeknél az ügyfelek figyelmetlenségét, illetve naivitását próbálják kihasználni a csalók. Fontos kiemelni, hogy ezen a téren dominánsak az olyan visszaélési formák, amelyek során a csalárd módon eljáró felek hivatalos személynek vagy banki alkalmazottnak kiadva magukat veszik rá az ügyfeleket az érzékeny fizetési adatok kiadására, illetve a csalók által kezdeményezett fizetési műveletek jóváhagyására. Az ügyfelek több esetben még távoli hozzáférést is biztosítanak a csalók számára az eszközeikhez. Fontos az ügyfelek tudatosságának növelése ezen a téren, mert ez hozzájárulhat a visszaélések megakadályozásához.

MNB

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 05., 13:10
Cégcsoportunk már 35 éve van a HR piacon, ahol sokoldalú szolgáltatóként igyekszünk helytállni. Szeretném, ha legalább még ennyi ideig sikeresen tudna működni a cég – mondta az Üzletem.hu-nak Ifj. Vida Péter, a Viapan Group Managing Directora.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.
2024. 03. 04., 13:25
epizód: 2024 / 5   |   hossz: 25:08
A home office elterjedésével és a munkához való viszonyunk változásával átalakult a hozzáállásunk az öltözködéshez, pedig a „business look” törvényei állandók, ahogy a kapcsolatépítésben betöltött szerepe is. Frank Patrícia stylist, stílus- és színtanácsadó szerint bár a formális öltözködés megőrizte a jelentőségét jó néhány – például pénzügyi és jogi – területen, a kreatívabb üzletágakban mostanra inkább egyfajta laza elegancia érvényesül. Ebben az esetben sem mindegy viszont, hogy milyen hatást váltunk ki a potenciális partnerünkből vagy munkáltatónkból a kritikusan fontos első hét másodpercben. Nagy üzletek és karrierek torpanhatnak meg, egyébként jól betartható, csak éppen nem túl közismert megjelenési szabályok figyelmen kívül hagyása miatt. Te ne kövesd el ugyanezt a hibát – Frank Patrícia itt segít!
A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS