A bankoktól féltik legkevésbé az adataikat az ügyfelek

A bankoktól féltik legkevésbé az adataikat az ügyfelek
2022. 07. 25., 16:27

Az ügyfelek többsége félti az adatait a szolgáltatóktól, ugyanakkor minden második válaszadó elvárja, hogy személyre szabott ajánlatokat kapjon – derül ki az Erste Bank felméréséből. A bankok esetében 69 százalék járul hozzá személyes adatai felhasználásához, az egészségügyi szolgáltatók körében azonban ez az arány 49 százalék. Legkevésbé a személyes adatokat és az élethelyzetre vonatkozó információkat szeretik elemzés céljára átadni.

A megkérdezettek nagy többsége (85 százalék) félti a személyes adatait, és csak bizonyos esetekben ad hozzáférést a szolgáltatóknak ezekhez az információkhoz – derül ki az Erste Bank adatelemzéssel kapcsolatos felméréséből. Négy emberből három mindig átgondolja, hogy kinek adja meg ezt a hozzájárulást. Mások csak bizonyos szolgáltatóknak engedélyezik az adataik használatát.

Az, hogy az emberek mennyire hajlandóak hozzájárulni adataik elemzéséhez, nagyban függ attól, hogy az adott szolgáltató milyen szektorban tevékenykedik. A listát magasan a bankok és az egészségügyi szolgáltatók vezetik: bankok esetében az ügyfelek 69 százaléka, míg az egészségügyi szolgáltatóknál 49 százalék járul hozzá az adatelemzéshez.

A közműcégeknél ez az arány 30 százalék, míg a telekommunikációs vállalatoknál 26 százalék. A szórakoztatóipari cégeknél, például videómegosztó és streaming szolgáltatók esetében a legkisebb a hajlandóság: csak minden tizedik ember járul hozzá az elemzéshez – ismertette a felmérés eredményeit Konczér Eszter, az Erste Bank piackutatásért felelős vezetője.

Nyitottabban állnak a szolgáltatókhoz azok az ügyfelek, akik nem csak, hogy hozzájárulnak adataik elemzéséhez, de kifejezetten el is várják, hogy azokat a cégek felhasználják magasabb szolgáltatási színvonal kialakításához. Ők a bankok esetében 92 százalékban, míg a telekommunikációs szolgáltatóknál 35 százalékban biztosítanak hozzáférést adataikhoz.

Az emberek hozzáállását az is nagyban meghatározza, milyen adatok megadására kérik őket a szolgáltatók. A válaszok alapján az ügyfelek legkevésbé a személyes adatok, valamint az élethelyzetükre vonatkozó információk (például lakásvásárlásra vagy babavárásra utaló adatok) elemzésére nyitottak. A tranzakciós adatok és vásárlási szokások elemzése nagyjából a középmezőnyben helyezkedik el, míg a legtöbben a leggyakrabban használt kapcsolatfelvételi forma (például személyes/telefonos) vizsgálatában bizonyulnak megengedőnek.

A válaszadók fele mindezek ellenére elvárja, hogy a szolgáltatóitól személyre szabott ajánlatokat kapjon. Ennek érdekében ugyanennyien hozzá is járulnak az adataik elemzéséhez. A hozzájárulástól függetlenül négy emberből három belátja, hogy a szolgáltatónak szüksége van az adatok elemzésére ahhoz, hogy személyre szóló ajánlatokat tudjon adni. Ez az arány az adatelemzést előnyben részesítők körében különösen magas: 90 százalék feletti.

Ami a személyre szabott ajánlatok terén szerzett tapasztalatokat illeti, a válaszadók háromnegyede kapott már korábban ilyet. Az ajánlat fogadtatása megoszlott: voltak, akik kifejezetten örültek és pozitívan fogadták, ám az ügyfelek kicsit több, mint felét zavarta, hogy személyre szóló ajánlatot kapott. A válaszadók több, mint 10 százaléka ugyanakkor még nem kapott személyre szóló ajánlatot, de örülne, ha kapna.

A kutatásban az Erste ügyfeleinek több mint 58 százaléka nyilatkozott úgy, hogy örülne, ha a bankjuk az adataikat arra használná, hogy minél jobb szolgáltatást nyújthasson nekik. Az ügyfeleknek a fele elfogadhatónak tartja, hogyha a bank elemzi a költési szokásait (például összegek, költéstípusok) és az alapján ad pénzügyi tanácsokat (például spórolási lehetőségek terén). Harmaduk engedné azt, hogy a bank a számlán történő tranzakciók alapján következtessen életeseményekre (például lakásvásárlás, gyerek születése, nyugdíj) és azt használja fel a személyre szabott pénzügyi ajánlatok érdekében.

A leginkább szenzitív adatnak a külföldi költések bizonyultak: azt már csak a megkérdezettek 18 százaléka fogadná el, hogy a bank monitorozza a külföldi költéseit és utazással kapcsolatos tippeket adjon. Itt az adatelemzést kifejezetten elváró ügyfelek az átlagnál is szigorúbbak voltak: az utazással kapcsolatos ajánlattételt csak 14 százalék találta elfogadhatónak.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 05., 13:10
Cégcsoportunk már 35 éve van a HR piacon, ahol sokoldalú szolgáltatóként igyekszünk helytállni. Szeretném, ha legalább még ennyi ideig sikeresen tudna működni a cég – mondta az Üzletem.hu-nak Ifj. Vida Péter, a Viapan Group Managing Directora.
2024-03-28 16:10:00
A NAV a digitális megoldásaival szinte azonnal lát mindent, és szinte azonnal közbe is tud avatkozni. Az adóhatóság beavatkozásának két iránya van: vasszigorral fellépni a tudatos adókijátszók ellen, illetőleg támogatni a nem szándékosan tévesztő, alapvetően jogkövető adózókat.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.
2024. 03. 04., 13:25
epizód: 2024 / 5   |   hossz: 25:08
A home office elterjedésével és a munkához való viszonyunk változásával átalakult a hozzáállásunk az öltözködéshez, pedig a „business look” törvényei állandók, ahogy a kapcsolatépítésben betöltött szerepe is. Frank Patrícia stylist, stílus- és színtanácsadó szerint bár a formális öltözködés megőrizte a jelentőségét jó néhány – például pénzügyi és jogi – területen, a kreatívabb üzletágakban mostanra inkább egyfajta laza elegancia érvényesül. Ebben az esetben sem mindegy viszont, hogy milyen hatást váltunk ki a potenciális partnerünkből vagy munkáltatónkból a kritikusan fontos első hét másodpercben. Nagy üzletek és karrierek torpanhatnak meg, egyébként jól betartható, csak éppen nem túl közismert megjelenési szabályok figyelmen kívül hagyása miatt. Te ne kövesd el ugyanezt a hibát – Frank Patrícia itt segít!
A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS