Miért bíznak a családi vállalkozások tulajdonosai az öröklétben?

2018. 11. 21., 11:30

A vagyontervezés és -strukturálás nem csak a generációváltáskor lehet életmentő a családi vállalatok számára, de a piaci környezet változását és a gazdasági kockázatokat is kiszámíthatóbbá teszi – hangzott el a K&H-ban szervezett családi vállalatok klub rendezvényén.

Hat évvel ezelőtt a hazai családi vállalatok még csak kis részénél (13 százalék) kezdődött el a generációváltás, miközben 50 százalékuk úgy nyilatkozott, hogy az elkövetkezendő 5 évben, azaz 2017-ig bezárólag válik aktuálissá számukra. A cégvezetők jelentős hányada (48,5 százalék) abban egyetértett, hogy az utódlást követően a cég tulajdonjoga és a vezetés is családon belül marad.

„Egy sikeres családi vállalat esetében elkerülhetetlen a vagyon felhalmozódása, amelynek megőrzése, további gyarapítása, de legfőképpen átörökítése átgondolt és tudatos tervezést igényel. Egy előre megfogalmazott írásos utódlási tervvel – amelynek megfelelő kiegészítője lehet a vagyontervezés és -strukturálás – sikerrel lehet zárni ezt az igen sérülékeny időszakot, amely akár több évig is elhúzódhat” – mondta Ékes Ákos, a K&H családi vállalatok szakértője.

Kalocsai Zsolt, az RSM Hungary vezérigazgatója a szakmai találkozón rámutatott: a vállalati vagyontervezés alapját az adja, hogy milyen időtávra kell beosztani a rendelkezésre álló vagyont.  „Tapasztalataink szerint a családi vállalatok vezetői úgy gondolják, bőven van még idejük a vagyon átörökítésére, ezért nem kezdenek el megfelelő időben foglalkozni a vagyontervezéssel. Sajnos azonban el kell fogadnunk azt a tényt, hogy az időnk véges. A KSH statisztikája szerint tavaly a férfiak esetében 72,4 év, a nőknél 79 év volt a születéskor várható élettartam Magyarországon. Ha ezzel tisztában vagyunk, lényegesen leegyszerűsödik, hogy mennyi időre kell beosztani a céges vagyont, és várhatóan mikor kerül sor annak átörökítésére.”

A vállalat igényeire szabott, hosszú távon is hatékony vagyonszerkezet kialakítása és fenntartása ellenállóvá teszi a cégeket a belső és külső veszélyekkel szemben.

„A jól átgondolt vagyonstruktúra nem csak a generációváltást vagy - utód híján - a menedzsmentnek történő átadást teheti kiszámíthatóbbá, de a piaci környezet változásakor, egy erős versenytárs megjelenésekor vagy a jelentős gazdasági kockázatok, például egy válság kitörésekor is életmentő lehet a cég számára. Általános szabály, hogy úgy kell vezetni a családi céget, hogy az bármelyik pillanatban alkalmas legyen a kilépésre, függetlenül a cégtulajdonos korától” – hívta fel a figyelmet Kalocsai Zsolt.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 05., 13:10
Cégcsoportunk már 35 éve van a HR piacon, ahol sokoldalú szolgáltatóként igyekszünk helytállni. Szeretném, ha legalább még ennyi ideig sikeresen tudna működni a cég – mondta az Üzletem.hu-nak Ifj. Vida Péter, a Viapan Group Managing Directora.
2024-03-28 16:10:00
A NAV a digitális megoldásaival szinte azonnal lát mindent, és szinte azonnal közbe is tud avatkozni. Az adóhatóság beavatkozásának két iránya van: vasszigorral fellépni a tudatos adókijátszók ellen, illetőleg támogatni a nem szándékosan tévesztő, alapvetően jogkövető adózókat.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.
2024. 03. 04., 13:25
epizód: 2024 / 5   |   hossz: 25:08
A home office elterjedésével és a munkához való viszonyunk változásával átalakult a hozzáállásunk az öltözködéshez, pedig a „business look” törvényei állandók, ahogy a kapcsolatépítésben betöltött szerepe is. Frank Patrícia stylist, stílus- és színtanácsadó szerint bár a formális öltözködés megőrizte a jelentőségét jó néhány – például pénzügyi és jogi – területen, a kreatívabb üzletágakban mostanra inkább egyfajta laza elegancia érvényesül. Ebben az esetben sem mindegy viszont, hogy milyen hatást váltunk ki a potenciális partnerünkből vagy munkáltatónkból a kritikusan fontos első hét másodpercben. Nagy üzletek és karrierek torpanhatnak meg, egyébként jól betartható, csak éppen nem túl közismert megjelenési szabályok figyelmen kívül hagyása miatt. Te ne kövesd el ugyanezt a hibát – Frank Patrícia itt segít!
A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS