A gazdasági nehézségek miatt a HR-büdzséket is át kell gondolni

2023. 05. 24., 10:43

A jelenlegi nehéz gazdasági helyzetben minden vállalatnak jobban oda kell figyelnie a költségeire. Ez alól nem kivétel a munkaerőre fordított költség sem, mivel sokszor ez az egyik legnagyobb kiadás a kis- és középvállalatok életében.

Az állandó munkaerő mellett egy átlagos cégnek jellemzően a nyári szabadságolások idejére vagy szezonális munkára lehet szüksége további munkatársak bevonására. Sokszor azonban nem kifizetődő ezért employer branding kampányokat indítani és végig vinni egy teljes toborzási folyamatot. Ilyenkor lehet jó megoldás a diákok bevonása, akiket jellemzően iskolaszövetkezeteken keresztül lehet elérni.

„Sok diák dolgozik iskola mellett egész évben – heti átlagosan 20 órát – de nyaranta ezrével jelentkeznek a fiatalok, akik nyári munkával szeretnének némi jövedelemre szert tenni. Ez az iskolai szünetben akár már 15 éves kortól lehetséges” – mondja Lator Sándor, a MADS – Márton Áron Iskolaszövetkezet igazgatósági tagja. „Idén a tavalyihoz hasonló számokat várunk, fiatal munkavállalókból nem lesz hiány.”

Miért éri meg egy vállalatnak a még iskolás korosztály bevonása? Egyrészt azért, mert már idejében kötődést tud így kiépíteni a jövőbeli munkavállalókkal, akár adatbázist is tud építeni, amely jól jön majd, amikor hosszabb távra keres képzett munkaerőt. Másrészt a Z-generáció számára a legfontosabb igazodási pont a saját korosztályuk, és a jó munkáltatónak a diákmunkások hírét viszik. Ez pedig többet ér bármilyen csillogó employer branding kampánynál.

Fontos szempont, hogy az iskolaszövetkezeten keresztül foglalkoztatott diákok bejelentése és a foglalkoztatás adminisztrációja sem a vállalat felelőssége, a munkabért pedig nem terhelik egyéb járulékok.

Az elmúlt évek tapasztalati alapján a legtöbb diákmunkás a gyorséttermek, nagy kávézóláncok, illetve a logisztikai és a gyártó szektor területén helyezkedik el, de sokan dolgoznak fesztiválokon és szezonális vendéglátóhelyeken, strandokon is.

„Május végétől a diákok intenzíven keresik a munkalehetőségeket, amelyeket június közepétől-végétől be tudnak tölteni” – mondja Virág Viktor, az Iskolaszövetkezet igazgatósági tagja. „Ezért azok a vállalatok, amelyek későn kapcsolnak, és csak júliusban kezdenek munkaerő-keresésbe, lecsúsznak a legrátermettebb fiatalokról. Érdemes minél előbb tervezni a munkaerő pótlását a nyárra, a jól terhelhető, motivált diákoknál nem létezik hatékonyabb megoldás.”

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 05., 13:10
Cégcsoportunk már 35 éve van a HR piacon, ahol sokoldalú szolgáltatóként igyekszünk helytállni. Szeretném, ha legalább még ennyi ideig sikeresen tudna működni a cég – mondta az Üzletem.hu-nak Ifj. Vida Péter, a Viapan Group Managing Directora.
2024-03-28 16:10:00
A NAV a digitális megoldásaival szinte azonnal lát mindent, és szinte azonnal közbe is tud avatkozni. Az adóhatóság beavatkozásának két iránya van: vasszigorral fellépni a tudatos adókijátszók ellen, illetőleg támogatni a nem szándékosan tévesztő, alapvetően jogkövető adózókat.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.
2024. 03. 04., 13:25
epizód: 2024 / 5   |   hossz: 25:08
A home office elterjedésével és a munkához való viszonyunk változásával átalakult a hozzáállásunk az öltözködéshez, pedig a „business look” törvényei állandók, ahogy a kapcsolatépítésben betöltött szerepe is. Frank Patrícia stylist, stílus- és színtanácsadó szerint bár a formális öltözködés megőrizte a jelentőségét jó néhány – például pénzügyi és jogi – területen, a kreatívabb üzletágakban mostanra inkább egyfajta laza elegancia érvényesül. Ebben az esetben sem mindegy viszont, hogy milyen hatást váltunk ki a potenciális partnerünkből vagy munkáltatónkból a kritikusan fontos első hét másodpercben. Nagy üzletek és karrierek torpanhatnak meg, egyébként jól betartható, csak éppen nem túl közismert megjelenési szabályok figyelmen kívül hagyása miatt. Te ne kövesd el ugyanezt a hibát – Frank Patrícia itt segít!
A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS