A koronavírus komoly kihívás a transzferárat alkalmazó cégeknek

2020. 09. 15., 13:45

A koronavírus terjedése és a járvány megakadályozására tett intézkedések az ellátási láncok megszakadásához és a kereslet hirtelen visszaeséséhez vezettek bizonyos iparágakban. Ez előre nem látott bevétel- és profitkiesést eredményezett a legtöbb szektorban, amire a meglévő transzferárképzési modellek nem voltak felkészülve. A BDO összefoglalója bemutatja, hogy a NAV múlt héten kiadott iránymutatása milyen válaszokat ad a felmerülő transzferár kérdésekre.

A transzferár-nyilvántartás jogszabályi környezete nem változott a világjárvány okozta helyzet ellenére sem, így főszabályként az adózónak változatlan tartalommal szükséges elkészítenie a transzferár dokumentációt. Ha azonban a vállalat működésében változás következett be a világjárvány hatására, arra részletesen ki kell térni a transzferár dokumentációban (bemutatva például a megváltozott jövedelmezőséget, üzleti stratégiát vagy a vállalat üzleti átszervezését).

A szokásos piaci ár meghatározásakor a vállalatok a releváns piaci adatokat tartalmazó adatbázis alapján szigorú szabályok alapján összehasonlító elemzést végeznek. Az adatbázis-kutatás során az eddigi gyakorlat alapján ki kell szűrni a tartósan veszteséges összehasonlító vállalatokat. Ha azonban az adott szektort érinti a járvány hatása, korrekcióra, kiigazításra lehet szükség a 32/2017. (X. 18.) NGM rendelet 4. § (4) bekezdésének k) pontja szerint, továbbá ha az adott iparág azonos profilú vállalatainak jelentős része a járvány következtében vált veszteségessé, az ő adataikat fel lehet használni a szűrési mintában.

APA-határozat: Az adókockázatok csökkentése, valamint a hosszú távú kiszámíthatóság érdekében az adózóknak lehetősége van szokásos piaci ár megállapítását kérni a NAV-tól. Az előzetes ármegállapítási eljárás (advance pricing arrangement – APA) során az adózó a NAV-tól kéri egy bizonyos kapcsolt féllel kötött árazási megállapodás megerősítését. Pozitív APA-határozat érvényességi idején belül a hatóság az árazást nem kifogásolhatja.

A koronavírus-helyzetben az adózó továbbra is benyújthat szokásos piaci ár megállapítási kérelmet, azonban a jelenlegi járvány helyzetet figyelembe véve, az adózónak lehetősége van úgy dönteni, hogy módosítja vagy visszavonja a folyamatban lévő kérelmét. Emellett a hatályban lévő APA-határozat módosítására is lehetőség van, tekintettel a járvány miatt megváltozott gazdasági helyzetre (amennyiben például a kritikus feltételek a továbbiakban nem teljesíthetőek), Ilyenkor szükség van ennek bizonyítására, amit a NAV minden esetben felülvizsgál. Amennyiben pedig az adózó alá tudja támasztani, hogy az eredeti határozat tényállásai nagymértékben nem változtak, hosszabbítási kérelem is beadható.

„Az Adóhatóság jelenlegi, az adózókat támogató iránymutatása több fontos nyitott kérdésre adott választ az összehasonlító elemzéssel kapcsolatosan, lehetőséget adva a megfelelő felkészülésre az idei transzferár tervezés során – magyarázza Orbók Ilona, a BDO Magyarország adópartnere.Ezt a folyamatot azonban célszerű mielőbb elkezdeni, mivel a koronavírus megannyi speciális szakértelmet igénylő kihívással állítja szembe idén az adózókat. Annak érdekében, hogy a nem megfelelő körültekintéssel való tervezésnek a transzferár-ellenőrzés során kibukó kellemetlen meglepetései elkerülhetők legyenek, a tervezéshez mindenképpen célszerű szakértői segítséget igénybe venni.”

(A transzferár egy olyan elszámolóár, amelyen egy vállalkozás árukat vagy immateriális javakat ad át, illetve szolgáltatást nyújt kapcsolt – vagyis vállalatcsoporton belüli – vállalkozásoknak. Alapvető jelentőséget az ad neki, hogy ha nem reálisan határozzák meg, vagyis lényegesen eltér a szokásos piaci ártól, amit független felek alkalmaznának egymás között, visszaélésekre is alapot adhat, hiszen lényegesen befolyásolhatja az érintett vállalkozás nyereségességét. Emiatt az Adóhatóságnál minden évben kiemelt ellenőrzési célpont a kapcsolt vállalkozások közötti árak vizsgálata, illetve az ezek alátámasztására évente kötelezően elkészítendő transzferár dokumentáció.)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 05., 13:10
Cégcsoportunk már 35 éve van a HR piacon, ahol sokoldalú szolgáltatóként igyekszünk helytállni. Szeretném, ha legalább még ennyi ideig sikeresen tudna működni a cég – mondta az Üzletem.hu-nak Ifj. Vida Péter, a Viapan Group Managing Directora.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.
2024. 03. 04., 13:25
epizód: 2024 / 5   |   hossz: 25:08
A home office elterjedésével és a munkához való viszonyunk változásával átalakult a hozzáállásunk az öltözködéshez, pedig a „business look” törvényei állandók, ahogy a kapcsolatépítésben betöltött szerepe is. Frank Patrícia stylist, stílus- és színtanácsadó szerint bár a formális öltözködés megőrizte a jelentőségét jó néhány – például pénzügyi és jogi – területen, a kreatívabb üzletágakban mostanra inkább egyfajta laza elegancia érvényesül. Ebben az esetben sem mindegy viszont, hogy milyen hatást váltunk ki a potenciális partnerünkből vagy munkáltatónkból a kritikusan fontos első hét másodpercben. Nagy üzletek és karrierek torpanhatnak meg, egyébként jól betartható, csak éppen nem túl közismert megjelenési szabályok figyelmen kívül hagyása miatt. Te ne kövesd el ugyanezt a hibát – Frank Patrícia itt segít!
A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS