Az önvezető autóipar jövője

2019. 11. 27., 17:45

Az önvezetés minden kétséget kizáróan a következő technológia, amely forradalmasítani fogja a közlekedésipart. Iparági szakértők egyetértenek abban, hogy bár a jelenleg is zajló járműipari forradalom még igen korai stádiumban van és beteljesedésére előreláthatólag 2030-ig várni kell, az önvezető technológiák fejlesztésével – amelyek idővel jelentős szerepet játszanak a közlekedésben – kifejezetten érdemes foglalkozni. A BÉT50 Klub idei utolsó, novemberi rendezvényén az autóipari jövő volt terítéken.

Az önjáró technológia potenciálisan nagy hatással rendelkezik a közlekedés tekintetében, azonban nem szabad elfelejteni, hogy az önvezetés egy folyamatosan átalakuló koncepció. Ugyan az e mögött álló technológiai újítások sora – a mesterséges intelligencia (AI), a radarok, a szenzorok és kamerák – fokozatosan fejlődik, egyre olcsóbbá és egyszerűbben elérhetővé válik, további komoly áttörések szükségesek ahhoz, hogy az önvezető autózás a társadalom szélesebb köre számára elérhető legyen, illetve hogy a robotsofőr képes legyen haladás közben minden eseményt felismerni. Az eddig elért vívmányok viszont igen ígéretesnek tűnnek, hiszen már elérhetőek azok a modellek, amelyek automatizált parkolási rendszerekkel vannak felvértezve, egyes gyártók pedig olyan járműveket is forgalomba hoztak, amelyeknél a fedélzeti számítógép fejlettségének köszönhetően egyre kevésbé szükséges a sofőr közbeavatkozása.

Az autóipar egyes szereplői által foganatosított technológiai innovációk, a digitalizáció előretörése jelentősen átrendezhetik a súlypontokat: nem véletlen, hogy a 10 legnagyobb autógyár közül 8 gondolkozik önvezető járművek előállításában, vagy az, hogy a 2021-es modellkínálat több mint 40 százalékánál előreláthatólag jelen lesz az elektromos hajtáslánc is. Előrejelzések alapján kijelenthető, hogy az önvezető járművek iparága – az önjáró megoldások korai, elsősorban európai adaptációjának köszönhetően – a következő években folyamatos növekedést tapasztalhat. Bár az emberek autózásra gyakorolt percepciója többek között az internet, az IoT, a mobil adatforgalom és az új hajtásláncok megjelenésével megváltozott, valószínű, hogy a hagyományos autózási technológiák és a legújabb megoldások közös együttélésében rejlik a jövő működőképes megoldása.

Az innováló technológiák alkalmazása különösen függ az aktuális, illetve az elkövetkező évek gépjárműhasználati szokásaitól, például a felhasználók által megtett távolságok mértékétől, vagy a hajtásláncok (elektromos, dízel) összetételétől. A digitalizációs folyamatok mindemellett számos új lehetőséggel kecsegtetnek az autózás, a mobilitás terén, amelyek további opciók, szolgáltatások előtt képesek megnyitni az utat, többek között az önvezető elektromos autók irányába. Ebben a technológiai folyamatban Európa innovátor szerepe megkérdőjelezhetetlen: a globális önvezetési szabadalmak nagyjából 60 százaléka európai fejlesztő cégekhez kötődik. A fejlesztő vállalkozások folyamatos erőfeszítéseket tesznek annak érdekében, hogy minél hamarabb megvalósuljon és elterjedjen az emberi sofőr közbeavatkozása nélküli vezetés gyakorlata.

Kontrollált keretek között, egyes utakon és épületekben (például mélygarázsokban) jelenleg is folynak az önjáró technológiák tesztelését szolgáló kísérletek és szimulációk, azonban ahhoz, hogy az önvezető autók a közutakon is megjelenhessenek, a jogi szabályozási környezet és az emberek hozzáállásának, felelősségi körének fejlődése, együttműködése szükséges. Mindemellett lényeges a legújabb technológiák gazdaságos elterjesztését szolgáló új ökoszisztémák kialakítása is: a hagyományos mérnökök és a szoftvermérnökök között jelenleg 11:1 arány tapasztalható, amely például a digitális összekapcsolhatóság tekintetében kifejezetten alacsony mértéket takar.

Bár számos utópisztikus, már-már túlzóan optimista elvárás kapcsolódik a köztudatban az új technológiához, érdekes a fogyasztói szokásokról alkotott aktuális statisztikákat is megemlíteni, amelyek egyszerre bizakodók és szkeptikusak. Míg a felhasználók 68 százaléka hajlandó lenne többet fizetni egy önvezető autóért, 85 százalékuk pedig hisz az önvezetés fejlesztésében végbemenő áttörésekben, 65 százalékuk nem bízik meg a jelenlegi technológiában, 90 százalékuk pedig kifejezetten igényli a jármű feletti uralmat (Deloitte Study: The Future of the Automotive Value Chain 2025 and beyond). Utóbbi tényezőkre pozitív hatással lehet az autók biztonsági statisztikáinak, vagy a tesztvezetések eredményeinek nyilvános közzététele, amelyek növelhetik az érdeklődést és a bizalmat az önjáró autók iránt. Amennyiben a felhasználók, valamint a jogalkotók megbizonyosodnak a technológia kézzelfogható biztonságáról, az abba vetett bizalom egyértelműen megerősödhet.

Egyes vezetési aspektusok tekintetében, az önvezető járművek – az emberi irányítással szemben – már most biztonságosabbnak tekinthetők, hiszen a technológia alkalmazásában nem játszanak közre olyan tényezők, mint a kialvatlanság, vagy a tudatmódosító szerek (pl. alkohol, kábítószer) alkalmazása. Mindemellett a vizuális eszközök az embernél szélesebb látókörrel rendelkeznek, valamint úgy lettek megtervezve, hogy a közlekedési szabályokat betartsák – utóbbit az emberi sofőrök vagy önként, vagy önkéntelenül hajlamosak figyelmen kívül hagyni. Ez egy különösen fontos szempont, hiszen a halállal, sérüléssel, vagy szimpla károkozással végződő közlekedési balesetek túlnyomó többsége emberi hibából fakad, amelyre az önjáró autók képesek biztonságos alternatívát kínálni. Az önvezető járművek egyúttal kényelmi szempontokat is képesek kielégíteni, hiszen a vezetéssel eltöltött idő csökkenését is eredményezheti, amelyet a felhasználók más elfoglaltságokkal helyettesíthetnek a jövőben.

Úgy fest, a befektetők is világszerte egyre nagyobb bizalmat szavaznak az önvezető technológiákat fejlesztő vállalatoknak: míg 2013-ban 18 befektetés született 405 millió USD értékben, 2018-ra 146 tranzakció valósult meg, amelyek értéke a Pitchfork adatai szerint meghaladta a 10 milliárd dollárt. Továbbá, az európai önvezetésre vonatkozó előrejelzések 2023 és 2030 között mintegy 18,4 százalékra becsülik az iparág összetett éves növekedési rátáját (CAGR, Compounded Annual Growth Rate), amely 2030-ra 191,6 milliárd dollárt tehet ki (Europe Autonomous Car Market Research Report: By Vehicle Autonomy, Vehicle Type, Application, Regional Insight - Industry Trend, Competition Analysis and Forecast to 2030). Az ipar növekedéséhez nagyban hozzájárul az iparág kormányzati támogatása, a hatékony és biztonságos utazás iránti igények, valamint az elektromos és a digitális összeköttetéssel rendelkező autós technológiák fejlődése is.

Ugyan a piac fejlesztése kapcsán korai lenne pontos előrejelzést adni az önvezetés jövőjéről, a technológia ígéretessége és rohamos fejlődése az iparág növekedésére utal. Ehhez a fejlesztőknek számos nehézséggel kell szembenézniük, többek között a technológiai megoldásokkal, vagy az emberi aggodalmakkal kapcsolatosan - például mindazzal a potenciális változással, amely a vezetéshez, fuvarozáshoz köthető állások elvesztésével járhat.

Amennyiben az ipar fejlesztése tovább halad a jelenlegi pályán, az önvezető autók jó eséllyel kielégíthetik a felhasználók széles körének igényeit, illetve jelentősen csökkenthetik az emberi hibából származó haláleseteket, sérüléseket és közlekedési károkat. A technológia gyors fejlődésének köszönhetően csupán idő kérdése, mikor jelennek meg nagyobb számban a mesterséges intelligencia által vezérelt járművek.

Képünk illusztráció.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 05., 13:10
Cégcsoportunk már 35 éve van a HR piacon, ahol sokoldalú szolgáltatóként igyekszünk helytállni. Szeretném, ha legalább még ennyi ideig sikeresen tudna működni a cég – mondta az Üzletem.hu-nak Ifj. Vida Péter, a Viapan Group Managing Directora.
2024-03-28 16:10:00
A NAV a digitális megoldásaival szinte azonnal lát mindent, és szinte azonnal közbe is tud avatkozni. Az adóhatóság beavatkozásának két iránya van: vasszigorral fellépni a tudatos adókijátszók ellen, illetőleg támogatni a nem szándékosan tévesztő, alapvetően jogkövető adózókat.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.
2024. 03. 04., 13:25
epizód: 2024 / 5   |   hossz: 25:08
A home office elterjedésével és a munkához való viszonyunk változásával átalakult a hozzáállásunk az öltözködéshez, pedig a „business look” törvényei állandók, ahogy a kapcsolatépítésben betöltött szerepe is. Frank Patrícia stylist, stílus- és színtanácsadó szerint bár a formális öltözködés megőrizte a jelentőségét jó néhány – például pénzügyi és jogi – területen, a kreatívabb üzletágakban mostanra inkább egyfajta laza elegancia érvényesül. Ebben az esetben sem mindegy viszont, hogy milyen hatást váltunk ki a potenciális partnerünkből vagy munkáltatónkból a kritikusan fontos első hét másodpercben. Nagy üzletek és karrierek torpanhatnak meg, egyébként jól betartható, csak éppen nem túl közismert megjelenési szabályok figyelmen kívül hagyása miatt. Te ne kövesd el ugyanezt a hibát – Frank Patrícia itt segít!
A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS