Németh Balázs: Bonyolultabb tranzakciók költöznek a virtuális térbe

Németh Balázs: Bonyolultabb tranzakciók költöznek a virtuális térbe
2022. 05. 18., 12:28

A digitális megoldások a hitelezésben is egyre népszerűbbé válnak, a mobilbankon keresztül igényelhető személyi kölcsönök például jelentős növekedést értek el a K&H Csoportnál. A K&H–nál a folyósított személyi kölcsönök már több mint 50 százalékát online igénylik, ezeknek az összege 1,8 millió forint volt 2022 első negyedévében, ami körülbelül 15 százalékos növekedés 2020 első negyedévéhez képest. Ezeket az összegeket leggyakrabban lakáscélra, felújításra, autóvásárlásra vagy hitelkiváltás céljából igényelték. A K&H szerint a digitalizáció a bonyolultabb hiteltermékek irányába indul tovább, a jelzáloghitelezésben például bizonyos folyamatok már elérhetőek online. A teljesen online hitelezésnek az összetettebb termékek esetében azonban további gátjai is vannak: a jogi környezet még nem teszi lehetővé, illetve a nagyobb döntést jelentő hiteleknél az ügyfelek többsége még igényli a személyes tanácsadást. Így várhatóan 2-5 éven belül még nem fog eltűnni az emberi tényező a folyamatból.

A jegybank tanulmánya szerint 2020-ban a pandémia, a lezárások miatt megemelkedett a teljesen online módon nyújtott személyi hitelek aránya az új hitelezésben: az addigi 15 százalékról 20-25 százalékra nőtt. 2021 szeptemberében pedig már havonta 4 ezer darabot meghaladó személyi hitelszerződést mintegy 7 milliárd forint értékben teljesen online értékesítenek a bankok.

A K&H-nál szintén jelentős növekedést értek el ezek a konstrukciók: a pénzintézet minden második személyi kölcsön igénylést teljesen online bonyolított, az igenyelt átlagos összeg 2 millió forint volt 2022 elsőnegyedévében, ami 2020-hoz képest körülbelül 15 százalékos növekedést jelent.

„Az egyszerűbb műveletek után egyre több bonyolultabb tranzakció költözik a virtuális térbe: a hitelek közül az elsők között jelentek meg a teljesen online igényelhető személyi kölcsönök, amelyek a teljes piacon még ugyan alacsony, de növekvő arányt képviselnek” – mondta egy szakmai konferencián Németh Balázs, a K&H innovációs vezetője.

(Németh Balázs is részt vett az Üzletem 12 kérdés – 12 válasz sorozatában. A sorozat 340. interjúját IDE KATTINTVA olvashatja el.)

Jöhet az online jelzáloghitel?

Bár már sokasodnak a digitális szolgáltatások, a Deloitte Digital Banking Maturity felmérése szerint még van tér a fejlődésre és a legtöbb banknak fel kell zárkóznia az end-to-end (E2E) digitális értékesítési folyamatok terén. Németh Balázs szerint a trend egyértelműen az, hogy a bonyolultabb hiteltermékek irányába indul a digitalizáció. A jelzáloghitelezésben például bizonyos folyamatok már elérhetőek online, így a feltételekről való megállapodás már működik, a következő digitalizálható lépés pedig a statisztikai alapú értékbecslés lehet. Azonban jelenleg a szerződés véglegesítéséhez, az adminisztráció egy részéhez be kell menni a bankfiókba.

A K&H-nak minden innovációval az a célja, hogy egyszerűbbé és kényelmesebbé tegye a pénzügyek intézését, a maximális biztonság mellett. A digitális hitelezési megoldások esetében időt spórol az ügyfél és kényelmesebben is megy az ügyintézés, hiszen otthonról – akár a kanapéról – a nap bármelyik időszakában elérhető a rendszer.

A teljesen online hitelezésnek a bonyolultabb termékek esetében az adminisztráción és a jogi előírásokon túl is vannak gátjai. A nagyobb döntést jelentő hiteleknél az ügyfelek többsége ugyanis igényli a személyes találkozást, a fióki szakértőkkel való beszélgetést, hiszen egy hosszú távú döntésről van szó. Várhatóan 2-5 éven belül tehát nem fog eltűnni az emberi tényező, főleg a nagyobb döntéseknél nem. Jelenleg a bonyolultabb termékek esetében a tanácsadás és a digitális folyamatok összeegyeztetése az egyik legnagyobb kihívás, amiben a jövőben a digitális asszisztencia is segítségünkre lehet” – tette hozzá Németh Balázs.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 05., 13:10
Cégcsoportunk már 35 éve van a HR piacon, ahol sokoldalú szolgáltatóként igyekszünk helytállni. Szeretném, ha legalább még ennyi ideig sikeresen tudna működni a cég – mondta az Üzletem.hu-nak Ifj. Vida Péter, a Viapan Group Managing Directora.
2024-03-28 16:10:00
A NAV a digitális megoldásaival szinte azonnal lát mindent, és szinte azonnal közbe is tud avatkozni. Az adóhatóság beavatkozásának két iránya van: vasszigorral fellépni a tudatos adókijátszók ellen, illetőleg támogatni a nem szándékosan tévesztő, alapvetően jogkövető adózókat.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.
2024. 03. 04., 13:25
epizód: 2024 / 5   |   hossz: 25:08
A home office elterjedésével és a munkához való viszonyunk változásával átalakult a hozzáállásunk az öltözködéshez, pedig a „business look” törvényei állandók, ahogy a kapcsolatépítésben betöltött szerepe is. Frank Patrícia stylist, stílus- és színtanácsadó szerint bár a formális öltözködés megőrizte a jelentőségét jó néhány – például pénzügyi és jogi – területen, a kreatívabb üzletágakban mostanra inkább egyfajta laza elegancia érvényesül. Ebben az esetben sem mindegy viszont, hogy milyen hatást váltunk ki a potenciális partnerünkből vagy munkáltatónkból a kritikusan fontos első hét másodpercben. Nagy üzletek és karrierek torpanhatnak meg, egyébként jól betartható, csak éppen nem túl közismert megjelenési szabályok figyelmen kívül hagyása miatt. Te ne kövesd el ugyanezt a hibát – Frank Patrícia itt segít!
A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS