„Az elmúlt 18 évben a fogyasztóvédelmet az asztalra tudtuk tenni”

2019. 09. 06., 20:02

Újraválasztotta ügyvezető elnöknek dr. Baranovszky Györgyöt a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége.

„A fogyasztóvédelem minden eddiginél nagyobb kihívásokkal néz szembe. A digitális fogyasztóvédelem folyamatos térnyerése, a fiatal fogyasztók tudatosságának megalapozása és megerősítése – többek között ezek az új kihívások, amelyekkel mindenkinek szembe kell majd néznie. Kiemelten fontos a párbeszéd, az együttgondolkodás és együttműködés a fogyasztóvédelmi hatóságokkal, fogyasztóvédelem területén működő szervezetekkel, békéltető testületekkel, minisztériumokkal, valamint a vállalkozásokkal, azok képviselőivel. Vállalkozások nélkül ugyanis nincs fogyasztóvédelem”– hangsúlyozta dr. Baranovszky György:

Az elnök elmondta:

  • „Legnagyobb sikereink között említhetjük, hogy az elmúlt 18 évben a fogyasztóvédelmet az asztalra tudtuk tenni, egyre több fogyasztó ismeri azt, hogy vannak jogai, egyre több vállalkozás foglalkozik úgy a fogyasztóval, hogy partnernek tekinti. Bekerült a nemzeti alaptantervbe a fogyasztóvédelem tanítása, ismertté tudtuk tenni a békéltető testületeket, valamint az Alaptörvény is deklarálja, hogy az állam védi a fogyasztók jogait. Ez nagyon fontos.”
  • „A vállalkozói oldalt nem volt könnyű megnyerni, hiszen a fogyasztóvédelmet először csak hátrányként élték meg. A fogyasztó az egyik oldalon áll, aki sokkal gyengébb, míg a másik oldalon a vállalkozás „nehéztüzérséggel” tud fellépni bármilyen panasz kezelése során. Ezt a gondolkodást kellett átalakítani, és a különböző vállalkozói érdekvédelmi szervezetekkel közösen sikerült elérni, hogy a vállalkozások partnerként figyelnek oda a fogyasztókra. Vállalkozások nélkül nem lehet fogyasztóvédelemről beszélni ugyanis.”
  • „A legnagyobb új kihívás a digitális fogyasztóvédelem. Minden szereplőnek, fogyasztónak vállalkozásnak, de az államnak is fel kell erre készülnie, hiszen a hagyományos kereskedési formából elmegyünk abba az irányba, hogy a fogyasztó az interneten rendel meg egyre több terméket. Ez egy új attitűd, és egy új, olyan kereskedési forma, amire a fogyasztóknak is fel kell figyelniük. Hiszen a fogyasztók közül jelen pillanatban nagyon kevesen tudják azt például, hogy a feljövő reklámok azok lényegében irányított reklámok.”
  • „Sosem szabad megállni, menni kell tovább, folytatni kell az eddigi munkát, például az iskolásokat érintő programokat, hiszen a fiatal fogyasztók tudatossága által sokkal eredményesebb lehet a fogyasztóvédelem. Nagyon fontos, hogy legyenek jól képzett fogyasztóvédelmi szakemberek is, hiszen ez elengedhetetlen a hatékonysághoz akár a hatóságoknál, akár a fogyasztóvédelmi szervezeteknél.”
  • „Azt is meg kell említenünk, hogy a fogyasztóvédelemben kőkemény harcok voltak, és most is vannak. Ezt a munkát csak elhivatottan, a fogyasztók érdekeit felvállalva lehet csinálni, és azok a kollégák, akik mögöttünk állnak, ezt így is teszik. De ez azt is jelenti egyben, hogy harcolni is kell, azt is jelenti, hogy konfliktusokat kell felvállalni. De tény az, hogy sikerült az állam szereplőivel nagyon jó kapcsolatot kialakítani, ezt a párbeszédet, együttműködést folytatni kell. Bizonyos szereplőknek pedig el kell gondolkodni azon, hogy miért jó az, hogyha nincs párbeszéd a fogyasztóvédelmi szervezetekkel, hiszen az együttműködés a fogyasztók érdekeit szolgálja, és nem az önző, irigy érdekeket tolja előre.”
  • „Az elkövetkezendő időszak kapcsán nagyon bízunk abban, hogy a fogyasztóvédelmi államtitkárság új vezetője, akit most neveztek ki, és akinek sok sikert kívánunk, leül velünk, és folytatódik a párbeszéd a fogyasztók érdekében. Az elmúlt három évben a helyettes államtitkárság ugyanis megtagadott tőlünk minden kommunikációt, és ez nem jó.”
  • „A jövőt tekintve pedig arra lennénk a legbüszkébbek, hogyha sok év múlva is működne a FEOSZ, ahogy a többi fogyasztóvédelmi társadalmi szervezet is. Legyenek elismertek nem csak szakmailag, hanem anyagilag is azok az emberek, akik védik a fogyasztókat erről az oldalról.”
Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 05., 13:10
Cégcsoportunk már 35 éve van a HR piacon, ahol sokoldalú szolgáltatóként igyekszünk helytállni. Szeretném, ha legalább még ennyi ideig sikeresen tudna működni a cég – mondta az Üzletem.hu-nak Ifj. Vida Péter, a Viapan Group Managing Directora.
2024-03-28 16:10:00
A NAV a digitális megoldásaival szinte azonnal lát mindent, és szinte azonnal közbe is tud avatkozni. Az adóhatóság beavatkozásának két iránya van: vasszigorral fellépni a tudatos adókijátszók ellen, illetőleg támogatni a nem szándékosan tévesztő, alapvetően jogkövető adózókat.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.
2024. 03. 04., 13:25
epizód: 2024 / 5   |   hossz: 25:08
A home office elterjedésével és a munkához való viszonyunk változásával átalakult a hozzáállásunk az öltözködéshez, pedig a „business look” törvényei állandók, ahogy a kapcsolatépítésben betöltött szerepe is. Frank Patrícia stylist, stílus- és színtanácsadó szerint bár a formális öltözködés megőrizte a jelentőségét jó néhány – például pénzügyi és jogi – területen, a kreatívabb üzletágakban mostanra inkább egyfajta laza elegancia érvényesül. Ebben az esetben sem mindegy viszont, hogy milyen hatást váltunk ki a potenciális partnerünkből vagy munkáltatónkból a kritikusan fontos első hét másodpercben. Nagy üzletek és karrierek torpanhatnak meg, egyébként jól betartható, csak éppen nem túl közismert megjelenési szabályok figyelmen kívül hagyása miatt. Te ne kövesd el ugyanezt a hibát – Frank Patrícia itt segít!
A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS