Harminc éves az egységes európai piac

Harminc éves az egységes európai piac
2023. 01. 04., 12:17

Az Európai Unió 2023-ban ünnepli egységes piacának 30. évfordulóját. Az 1993. január 1-jén létrehozott európai egységes piac lehetővé teszi az áruk, a szolgáltatások, a személyek és a tőke szabad mozgását az EU-ban, megkönnyítve az emberek életét és új lehetőségeket teremtve a vállalkozások számára.

Az egységes piacot kezdetben 12 uniós ország alkotta: Belgium, Dánia, Németország, Írország, Görögország, Spanyolország, Franciaország, Olaszország, Luxemburg, Hollandia, Portugália és az Egyesült Királyság. Az egységes piac ma 27 tagállamot, valamint Izlandot, Liechtensteint és Norvégiát foglalja magában, Svájc pedig részleges hozzáféréssel rendelkezik.

Az idén 30 éves egységes piac kulcsszerepet játszott az EU-hoz csatlakozott új tagállamok gazdasági fejlődésének felgyorsításában, a piacra lépés akadályainak felszámolásában és a növekedés fellendítésében – olvasható az Európai Bizottság közleményében. A közelmúltban az egységes piac alapvető szerepet játszott abban, hogy Európa kezelni tudja a Covid19-világjárványt és az Ukrajna elleni orosz invázióból eredő energiaválságot. Az egységes piac integritásának megőrzése és megerősítése továbbra is elengedhetetlen ahhoz, hogy Európa összehangolt módon tudjon reagálni az új kihívásokra, és továbbra is támogassa az európai gazdaságok versenyképességét.

„Az egységes piac a világ legnagyobb kereskedelmi tömbje. Harminc éve az EU alapját képezi. Vállalkozások milliói, valamint az európai fogyasztók számára kínál lehetőségeket. Az elmúlt két év világossá tette számunkra, hogy Európa képessége a sokkhatások elnyelésére és a válságok leküzdésére az erős egységes piactól függ. Ezért tettünk javaslatot az egységes piaci szükséghelyzeti eszköz létrehozására, amely lehetővé teszi, hogy közösen lépjünk fel. Biztosítandó, hogy ez az eszköz válság idején is működjön” – mondta Margrethe Vestager, a digitális korra felkészült Európáért felelős ügyvezető alelnök.

Az egységes piac sokkal több, mint pusztán egy jogi keret – vagy akár egy piac. Folyamatosan meg kell őriznünk, javítanunk kell és újra fel kell találnunk ezt a hatalmas értéket: először is annak biztosításával, hogy az általunk közösen elfogadott szabályokat együttesen is alkalmazzák, másodszor azáltal, hogy a kkv-kat helyezzük Európa versenyképességének középpontjába, harmadszor pedig annak biztosításával, hogy a polgárok és a vállalkozások hozzáférjenek a számukra szükséges árukhoz és szolgáltatásokhoz, amikor erre szükségük van. Az egységes piac – egy egész kontinens súlyával – vezető szerepet biztosított az Európai Uniónak a globális színtéren. Az egységes piac fennállásának 30. évfordulóján bizalommal és elszántsággal kijelenthetem, hogy az előttünk álló kihívásokkal meg fogunk birkózni” – mondta Thierry Breton, a belső piacért felelős biztos.

Az egységes piacnak köszönhetően az EU javítani tudta valamennyi európai polgár életét. A Bizottság közleménye három területet emel ki:

  • A zöldebb és digitálisabb gazdaságra való átállás felgyorsítása: az európai zöld megállapodás az EU növekedési stratégiája. Az „Irány az 55%!”intézkedéscsomag és a digitális évtizedre vonatkozó uniós javaslatok alapján az EU szabályozási keretet hoz létre Európa zöld és digitális átállásának támogatására. Az uniós iparstratégia kíséri az uniós ipart ezekben az átalakulásokban. Az egységes piac hozzájárul annak biztosításához is, hogy a vállalkozásaink számára alapvető inputok – többek között a kritikus fontosságú nyersanyagok és a fejlett technológiák, például a félvezetők – továbbra is rendelkezésre álljanak.
  • A magas szintű biztonság és a vezető globális technológiai szabványok garantálása: az uniós jogszabályok lehetővé teszik a fogyasztók számára, hogy bízzanak abban, hogy az egységes piacon forgalmazott valamennyi termék biztonságos, és a környezet, a munka, a személyes adatok és az emberi jogok magas szintű védelmén alapul. Ezek a szabályok és szabványok gyakran világszerte érvényesülnek, ami versenyelőnyt biztosít az európai vállalkozások számára, és erősíti Európa globális pozícióját, miközben ösztönzi a legmagasabb színvonalra törő versenyt. Az EU ma globális szabványalkotó.
  • Gyors reagálás a közelmúltbeli válságokra: az olyan közelmúltbeli válságok kezelése, mint a Covid19-világjárvány és a jelenlegi energiaválság közös és összehangolt európai fellépést igényel. A Covid19 során a belső határok nyitva tartása és az egységes piac zökkenőmentes működésének biztosítása lehetővé tette, hogy az oltóanyagok, az orvostechnikai felszerelések és egyéb kritikus anyagok eljussanak a rászorulókhoz. Jelenleg Európának az energiaválságra adott válasza a REPowerEU terven alapul, amely az egységes piac erejére támaszkodik, ami lehetővé teszi az EU számára a diverzifikáltabb energiaforrások közös beszerzését, valamint a tiszta és megújuló energia fejlesztésének és alkalmazásának jelentős felgyorsítását. Ez máris csökkentette az EU orosz fosszilis tüzelőanyagoktól való függőségét.

Európai Bizottság

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 05., 13:10
Cégcsoportunk már 35 éve van a HR piacon, ahol sokoldalú szolgáltatóként igyekszünk helytállni. Szeretném, ha legalább még ennyi ideig sikeresen tudna működni a cég – mondta az Üzletem.hu-nak Ifj. Vida Péter, a Viapan Group Managing Directora.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.
2024. 03. 04., 13:25
epizód: 2024 / 5   |   hossz: 25:08
A home office elterjedésével és a munkához való viszonyunk változásával átalakult a hozzáállásunk az öltözködéshez, pedig a „business look” törvényei állandók, ahogy a kapcsolatépítésben betöltött szerepe is. Frank Patrícia stylist, stílus- és színtanácsadó szerint bár a formális öltözködés megőrizte a jelentőségét jó néhány – például pénzügyi és jogi – területen, a kreatívabb üzletágakban mostanra inkább egyfajta laza elegancia érvényesül. Ebben az esetben sem mindegy viszont, hogy milyen hatást váltunk ki a potenciális partnerünkből vagy munkáltatónkból a kritikusan fontos első hét másodpercben. Nagy üzletek és karrierek torpanhatnak meg, egyébként jól betartható, csak éppen nem túl közismert megjelenési szabályok figyelmen kívül hagyása miatt. Te ne kövesd el ugyanezt a hibát – Frank Patrícia itt segít!
A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS