Korszakos jelentőségű útfelújítások a kalocsai és a paksi járásban

2021. 08. 06., 12:15

2021 végéig korszakos jelentőségű úthálózat-fejlesztés valósul meg a kalocsai és a paksi járásban annak érdekében, hogy Paks és térsége mellett a Duna bal partján lévő, zömében a kalocsai járáshoz tartozó települések is a lehető legtöbbet tudjanak profitálni az évszázad beruházásából. A feladat összetettségét mutatja, hogy közel egy időben kell biztosítani a két új blokk megvalósítására érkezőknek a lakhatást, az oktatást, az egészségügyi ellátást, előmozdítani a vállalkozók csatlakozásának lehetőségét, fejleszteni a közműveket, gondoskodni az érkezők kikapcsolódásáról.

 

Kalocsai járás: 16,5 milliárdos úthálózat-fejlesztés

A Dunapataj belterületi körforgalomtól kiindulva a Duna menti községek és Szelid-Szakmár-Miske irányába minden korábbinál nagyobb úthálózat-felújítási munkák kezdődtek 2021. június 15-én. A Dunapataj-Szelid helységjelző táblánál június 14-én tartott sajtótájékoztatón Font Sándor országgyűlési képviselő, dr. Sztana Zoltán, a Magyar Közút Zrt. Bács-Kiskun Megyei Igazgatósága vezetője és a házigazda, Dusnoki Csaba, Dunapataj polgármestere ismertette a projektet.

Dusnoki Csaba köszöntő beszédében hangsúlyozta: „A térség, a járás, benne a sok település, köztük Dunapataj és Szelid ma meghatározó napra ébredt. Olyan napra, amely minden bizonnyal beírja magát a térség történetébe… Büszkék lehetünk arra, hogy részesei vagyunk ennek a pillanatnak, itt lehetünk ezen a munkaterület átadón, amelyről hisszük, hogy az életünkben nagymértékű pozitív változást hoz.”

Az ország 164 járása közül ilyen mértékű útfelújításra csak itt és a paksi térségben van példa – hangsúlyozta a polgármester.



Font Sándor országgyűlési képviselő elmondta: „Huszonnegyedik éve vagyok országgyűlési képviselő, de ezen időszak alatt soha 74 kilométernyi útszakasz felújítása nem kezdődött el. És most erről van szó, négy-, illetve részben öt számjegyű utak felújítása indul. Három nagy, közel 20 kilométeres szakasz van, a beruházás főbb vonalát ezek alkotják. A centrum település Dunapataj, majd innen indulva az út Ordason át a Duna mentén végig, Foktőig kerül felújításra. Foktőtől Kalocsa irányába is lesz útrekonstrukció, csakhogy ott a Kalocsa-Paks Duna-híd miatt az átkelőre vezető utak kerülnek felújításra. Ezeket a munkálatokat a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) fogja végezni. Mint ahogy az 51. számú út teljes felújítását is a NIF Zrt. végzi, beleértve Kalocsa dél-nyugati elkerülőjét is. Dunapatajtól kiindulva az útfelújítás a sajtótájékoztató helyszíne mellett halad, majd az útfelület Szakmáron, Negyvenszálláson keresztül egészen Kalocsa 51-es csomópontjáig kerül felújításra. A harmadik kör Szakmárról indul és Miske irányába halad, ahonnan tovább folytatódik a kivitelezés egészen az 51. számú útig.”

A térség valamennyi települése érintett lesz az útfelújítással. Kettő település marad ki, de ott is felújítási munkák kezdődnek; mégpedig Homokmégy több alsóbbrendű bekötőútja, például Alsómégyre, valamint a Csorna-pusztai bekötőút – mondta a képviselő, majd felsorolta a beruházással érintett utakat és útszakaszokat: Dunapataj, Ordas, Géderlak, Dunaszentbenedek, Uszód, Foktő, Miske, Drágszél, Homokmégy, Szakmár, Újtelek, Negyvenszállás, Kalocsa, Öregcsertő. „Ezeket a településeket figyelembe véve az itt élő 29 ezer állampolgárnak lesz egy jobb minőségben és nagyobb biztonsággal használható útja.”

Szakmárnak ezen felül lesz még egy örömteli beruházása, ugyanis a NIF beruházásában épül meg a Szakmárról a halastavakhoz vezető belterületi önkormányzati út, ami jelenleg nem érkezik ki a Kalocsa-Kiskőrös útra. Itt a még hiányzó útszakaszt is megépítik, hogy Szakmárról a halastavak felé elindulva is ki lehessen jutni a Kalocsa- Kiskőrösi útra. Erről már döntés született, a nyomvonal terve megvan, a NIF ezt a beruházást a Kalocsa-Paks Duna-hídhoz kapcsoló útberuházásként fogja megvalósítani – tájékoztatott a képviselő, hozzátéve: „A Kalocsa-Paks hídépítéshez kapcsolódóan további térségi útfejlesztések is várhatók, a hídépítéssel párhuzamosan. Ez az épülő hídtól-Kalocsáig tartó szakasz, továbbá az 51-es út, és a Kalocsa elkerülő út, melyek a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. bonyolításában valósulnak meg. Ezekről időrendi tájékoztatást – a hídépítés előrehaladtával – a későbbiekben ad a NIF Zrt.”

Font Sándor megköszönte mindazoknak, akik erőfeszítést tettek a megvalósításért és hittek abban, hogy ez a beruházás-sorozat révbe ér. A képviselő végül a járművezetők türelmét kérte a kivitelezés ideje alatt, mert mint mondta: „a végeredmény mindenkit kárpótolni fog!”

Dr. Sztana Zoltán, a Magyar Közút Zrt. megyei igazgatója emlékeztetett: a munkaterület átadását hosszú, 2017 óta tartó előkészítő munka előzte meg. A 74 kilométer hosszú út megújítására 16,5 milliárd forint áll rendelkezésre, ilyen értékben kötöttek vállalkozási szerződést a kivitelezővel.  A terveket a Dunaterv és a Speciálterv cégek készítették. Ezt követte a közbeszerzés, amelyen a Soltút Kft. tette a legjobb ajánlatot, így vele kötöttek vállalkozási szerződést.

„Június 15-én a nyolc érintett útból hármat adunk át a kivitelezőnek, ez összesen 59 kilométer hosszú útfelújítást jelent. Ez valamivel több, mint 11 milliárd forintos költséggel fog megvalósulni. A burkolat szélessége nem változik, jellemzően 5,5-6 méteres lesz. A kivitelezés június 15-én kezdődik, először a teherbírás- problémás, lokális szakaszokon hajtanak végre pályaszerkezet cserét, végül a teljes felület, teljes hosszában és szélességében, kettő új aszfaltréteget kap – mondta el az igazgató. – Nem csak az út burkolata, hanem az út környezete is megújul, a padka és az árok kitisztítására, majd megújítására is sor kerül. A közlekedésbiztonság javítása érdekében valamennyi közlekedési jelzést megújítják: megtörténik a közlekedésjelző táblák cseréje, valamint útburkolati jeleket festenek fel. Azokon a szakaszokon, ahol a buszmegállóknál nincs kiépített buszöböl, ott a gyalogosok biztonsága érdekében a padka lesz megerősítve, és szintbeli gyalogváró kerül kialakításra. Továbbá az egyik településen egy lassító szigetet is kiépítenek.”

„Mind a nyolc útszakasz esetében a kivitelezési szerződés erre az évre szól, amennyiben az időjárás lehetővé teszi, akkor még a tél vége előtt megtörténhet az átadás. Ám addig azt kérem a közlekedőktől, hogy legyenek türelmesek, mert teljes útzár ugyan nem lesz, de félpályás forgalomkorlátozásokra viszont számtani kell, ami helyenként az 5–10 perces várakozási időt is elérheti” – hívta fel a figyelmet dr. Sztana Zoltán.

A sajtótájékoztató óta eltelt közel másfél hónap alatt valamennyi fejlesztés alatt álló út mentén megtörtént az úgynevezett zöldítés, az utak menti árkok tisztítása, valamint megkezdődött a hidak teljes útzár, valamint félpályás útlezárások melletti felújítása.

Tolna megye – Paksi járás

A Tolna megyében, illetve a paksi járásban megvalósuló infrastrukturális fejlesztéseket Süli János, a Paks II. projektért felelős tárca nélküli miniszter összegezte: „A Paks II. projekt keretében a két új blokk megépítése mellett összehangolt térségfejlesztési program is zajlik, amely azon túl, hogy a beruházás és az abban részt vevők kiszolgálását segíti, a régió felzárkóztatását is szolgálja. Nemcsak megépítünk két új blokkot Pakson, hanem a térség fejlesztésével is foglalkozunk. Szeretnénk ezt a régiót felzárkóztatni és elérni, hogy ne nőjön a különbség Paks és a környező települések között.”

„Szerteágazó munkát végzünk annak érdekében, hogy a Kalocsa-Paks Duna-híd biztosította kapcsolatnak köszönhetően a kalocsai térség a lehető legtöbbet profitáljon az évszázad beruházásából. A feladatunk igen összetett, biztosítani kell a két új blokk megvalósítására érkezőknek a lakhatást, az oktatást, az egészségügyi ellátást, előmozdítani a vállalkozók csatlakozásának lehetőségét, fejleszteni a közműveket, gondoskodni az érkezők kikapcsolódásáról” – mondta Süli János. 

A miniszter külön kitért az útfelújítások jelentőségére. „Ezen a téren az idén lényegesen előre tudtunk lépni. Megújult a paksi vasúti vonal. Zajlik az utak felújítása Tolna és Bács-Kiskun megyében. Készen van a Györköny és Nagydorog közötti, a Pusztahencse–Györköny, a Paks–Cece útvonal, a Sárszentlőrincre vezető út, az utolsó simítások zajlanak a Paks–Pusztahencse úton. Tavaly elkezdődött a Dunaszentgyörgy–Fadd–Tolna útvonal megújítása a szekszárdi csomópontig, szintén zajlik a munka a Madocsa–Bölcske–Dunaföldvár útvonalon. Az idén minden Paksról kiinduló út elkészül. Tolna megye útszakaszainak 60 százaléka egy-két éven belül meg fog újulni. Azt szeretnénk, az a célunk, hogy Paks és a környező térség a lehető legtöbb előnyét élvezze a Paks II. projektnek.”

„Az útfelújítások, a térség fejlesztése túlmutat az atomerőmű építésén, hiszen növeli a kistelepülések vonzerejét, segít a térség gazdaságának fellendítésében” – hangsúlyozta a miniszter.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 20., 10:05
Mikro-, kis- vagy középvállalkozása kihasználná a digitalizációban rejlő lehetőségeket, és ehhez kedvező finanszírozást keres? Akkor megoldást nyújtanak a Magyar Fejlesztési Bank december 5-én indult, 0 százalékos kamatozású hiteltermékei, kisebb projekteknél akár 50% vissza nem térítendő támogatással! Az európai uniós társfinanszírozású Digitális Megújulás Operatív Program (DIMOP) PLUSZ keretében két új konstrukción keresztül, összesen mintegy 34,7 milliárd forintos keretösszeg áll rendelkezésre.
2024. 12. 18., 09:20
A banki hitelek jóváhagyása és folyósítása kritikus szerepet játszik egy vállalkozás életében, különösen akkor, amikor a gyorsaság kulcsfontosságú a piaci lehetőségek kihasználásában. Az MBH Bank legújabb vállalati hitelbírálati folyamata, az MBH Rapid jelentős változást hoz a finanszírozási piacon: lehetővé teszi a hitelösszegek akár öt munkanapon belüli folyósítását, ami értékes előnyt biztosíthat a vállalkozások számára.
2024. 12. 19., 11:45
A 8+1 pontos Demján Sándor Program keretében a korábbi 5 százalék helyett évi 3,5 százalékra csökkent a Széchenyi Kártya Program beruházási hiteleinek kamatát. Az intézkedés „felkorbácsolta a beruházási hitelek iránti keresletet” a hazai kkv-k körében – tájékoztatott a Nemzetgazdasági Minisztérium.
2024. 12. 18., 16:30
Bár ma még nem tudni, hogy milyen forgatókönyv szerint fagy be vagy zárul le a Magyarország szomszédságában zajló háború, a közelmúlt fegyveres konfliktusaiból kiindulva a Szuverenitásvédelmi Kutatóintézet összegyűjtötte azokat a szuverenitási kockázatokat, amelyek a Kárpát-medencére veszélyt jelenthetnek.
2024. 12. 18., 16:30
A tizenhárom éve tartó szíriai polgárháború november 27-től újra a világsajtó központi témája lett, amikor a Jaysh al-Izzah lázadócsoport támadást indított a Bassár el-Aszad vezette szír hadsereg ellen, december 7-én a nemzetközi sajtó pedig már arról adott hírt, hogy Aszad elnök valószínűleg elmenekült az országból.
2024-12-22 10:05:00
A Közös Agrárpolitika Stratégiai Terven alapuló, európai uniós társfinanszírozással megvalósuló, a vidéki közösségeket segítő felhívások közül az első kettőt a Hévíz-Balaton-Zalai Dombhátak LEADER Egyesület és a Szatmári Síkság LEADER Egyesület tette közzé.
2024-12-20 18:05:00
A K&H fenntarthatósági index legfrissebb adatai szerint a magyar vállalatok körében két kiemelt terület rajzolódik ki a fenntarthatósági törekvésekben: az energiafelhasználás csökkentése és a munkavállalók környezetbarát munkába járásának támogatása.

  Rovathírek: ÜZLETEM.HU

  Rovathírek: GUSTO

  ATOMERŐMŰ ADATOK

Egy új atomerőművi blokk építése számokban:

8.000 fő
MUNKAERŐ
500.000 m3
BETON
100.000 t
ACÉL
20.000 km
KÁBEL