A karácsonyi dömping novemberben zajlik az ingatlanpiacon

2021. 11. 11., 21:00

Számos tényező befolyásolja az ingatlanpiac év végi alakulását, de az elmúlt esztendők tapasztalatai alapján novemberben figyelhető meg egy jelentősebb megugrás a tranzakciók számában.

Gadanecz Zoltán, a GDN Ingatlanhálózat alapító-tulajdonosa arról beszélt, bár a két ünnep között is zárulnak le adás-vételek, az igazi dömping novemberben szokott lenni, és ez a grafikonokon is meglátszik. A szakértő szerint ennek részint lélektani okai vannak.

A karácsony és az újév közeledtével jellemzően az ingatlanpiac is felpörög, az eddig kiváró vásárlók is elhatározásra jutnak, ezért érzékelhetően megnő a kereslet a lakások iránt. A GDN Ingatlanhálózat alapító-tulajdonosa szerint nagyon sok mindentől függ, hogy milyen lesz az év utolsó két hónapja, ezért jóslatokba nem is mert bocsátkozni, azt ugyanakkor elmondta, hogy a tendenciákat nézve a november mindig erősebb valamelyest a decembernél.

„A statisztikai adatokban is megmutatkozik, hogy az év végén van egy kis szezon, ugyanakkor a tranzakciók többsége november végéig, december elejéig lezárul, amit nevezhetünk egyfajta előrehozott karácsonyi dömpingnek is. Ez persze nem azt jelenti, hogy az utolsó hetekre teljesen padlót fog a piac, hiszen még a két ünnep között is történnek adás-vételek, de lényegesen kevesebb, mint novemberben” – mutatott rá a szakértő.

Mint mondta, a trend mögött lélektani okok is állnak, hiszen az emberek nagy része egy ilyen volumenű, egész életet meghatározó döntést nem szívesen visz át a következő évre, ha adottak a feltételei a vásárláshoz.

„Benne van az emberek fejében, hogy ezzel az üggyel már nem akarnak a következő esztendőben foglalkozni, tiszta lappal szeretnék kezdeni az újévet. Ez egyszerű pszichológia, karácsonykor már úgy akar mindenki ünnepelni a családdal, hogy közben ne az ingatlanokon járjanak a gondolatai” – értékelt Gadanecz Zoltán.

A GDN Ingatlanhálózat alapító-tulajdonosa szerint az adóoptimalizálás is közrejátszik ebben a jelenségben. Sokan egyszerűen nem szeretnék átvinni a következő adóévre azt a pénzt, amit idén is el lehet költeni, de egy későbbi eladás tekintetében is jó döntés lehet év végén megkötni az üzletet.

„Ha az eladó az ingatlant a vásárlást követő 5 éven belül értékesíti és az ingatlan értékesítésére nagyobb vételáron kerül sor, mint amilyen összeget annak megszerzésére a vevő fordított, akkor meghatározott szintű személyi jövedelemadót kell utána fizetni. Itt viszont mindig csak a naptári évet veszik alapul, tehát ha valaki november-decemberben vesz ingatlant, ugyanazok a szabályok érvényesek rá, mint aki az év elején vett lakást” – fűzte hozzá.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 05., 13:10
Cégcsoportunk már 35 éve van a HR piacon, ahol sokoldalú szolgáltatóként igyekszünk helytállni. Szeretném, ha legalább még ennyi ideig sikeresen tudna működni a cég – mondta az Üzletem.hu-nak Ifj. Vida Péter, a Viapan Group Managing Directora.
2024-03-28 16:10:00
A NAV a digitális megoldásaival szinte azonnal lát mindent, és szinte azonnal közbe is tud avatkozni. Az adóhatóság beavatkozásának két iránya van: vasszigorral fellépni a tudatos adókijátszók ellen, illetőleg támogatni a nem szándékosan tévesztő, alapvetően jogkövető adózókat.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.
2024. 03. 04., 13:25
epizód: 2024 / 5   |   hossz: 25:08
A home office elterjedésével és a munkához való viszonyunk változásával átalakult a hozzáállásunk az öltözködéshez, pedig a „business look” törvényei állandók, ahogy a kapcsolatépítésben betöltött szerepe is. Frank Patrícia stylist, stílus- és színtanácsadó szerint bár a formális öltözködés megőrizte a jelentőségét jó néhány – például pénzügyi és jogi – területen, a kreatívabb üzletágakban mostanra inkább egyfajta laza elegancia érvényesül. Ebben az esetben sem mindegy viszont, hogy milyen hatást váltunk ki a potenciális partnerünkből vagy munkáltatónkból a kritikusan fontos első hét másodpercben. Nagy üzletek és karrierek torpanhatnak meg, egyébként jól betartható, csak éppen nem túl közismert megjelenési szabályok figyelmen kívül hagyása miatt. Te ne kövesd el ugyanezt a hibát – Frank Patrícia itt segít!
A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS