A chiphiány pörgeti a használtautó-importot

A chiphiány pörgeti a használtautó-importot
2021. 11. 04., 17:45

Októberben 12 040 használt személyautót regisztráltak az országban a DataHouse adatai szerint, ami a tavaly októberi szinthez képest 6,2 százalékos növekedést jelent. A JóAutók.hu várakozása szerint éves szinten a használtautó-behozatal volumene a tavalyi érték felett alakul majd.

„Az autópiacot sújtó chiphiány hatására októberben már közel negyedével kevesebb új autót adtak el Magyarországon, mint egy évvel korábban – mutat rá Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója. – Az alkatrészhiány miatt visszaeső termelés jelentősen kitolta a megrendelés és átvétel közti várakozási időt, miközben a gyártási költségek növekedése számottevő áremelkedéssel is járt. Ebben a helyzetben a vásárlók egyre nagyobb része fordul a használt autók felé.”

Iparági elemzők szerint a félvezető-ellátás bizonytalansága legalább a jövő év közepéig kitart, ami tartósan magas szinten tartja a keresletet a használtautó-piacon. A fokozott érdeklődés az árakban is megmutatkozik: az átlagár-emelkedés egyes használtautó-kategóriákban év eleje óta a 20 százalékot is meghaladja.

Az első negyedévben az importált használt autók mennyisége még 18 százalékkal maradt el az egy évvel korábbi értékektől, október végére azonban a piac már teljesen behozta a lemaradását. A megnövekedett kereslet miatt az év hátralévő hónapjaiban is magas szinten marad az import volumene, így mára szinte bizonyossá vált, hogy 2021-ben a tavalyi 130 430-nál több használt autó áramlik majd az országba.

Az idén eddig behozott 110 ezer használt autó összetétele az előző évhez képest a kisebb járművek (kisautók, illetve alsó-középkategóriás autók) felé tolódott el. A legnépszerűbb importmárkák listájának első négy helyén tavalyhoz hasonlóan a Volkswagen, az Opel, a Ford és a Toyota szerepel, hozzájuk zárkózott fel az ötödik helyre a tavaly még nyolcadik Hyundai.

A használtautó-import mennyisége az év eddigi tíz hónapjában összesen 110 013 volt, ami gyakorlatilag megegyezik az előző év hasonló időszakában regisztrált 110 262-es értékkel. Ugyanebben az időszakban az újautó-eladások száma 103 683 volt, ami az év első felében tapasztalt felfutás miatt még mindig 1,6 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi 102 054-es szintet.

A harmadik negyedévben ugyanakkor az újautó-eladások száma már 13,6 százalékkal alakult a tavalyi hasonló időszakban regisztrált szint alatt, októberben pedig csupán 9 131 új személyautót értékesítettek, ami 23,6 százalékkal kevesebb a tavaly októberi 11 950-es volumennél.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 05., 13:10
Cégcsoportunk már 35 éve van a HR piacon, ahol sokoldalú szolgáltatóként igyekszünk helytállni. Szeretném, ha legalább még ennyi ideig sikeresen tudna működni a cég – mondta az Üzletem.hu-nak Ifj. Vida Péter, a Viapan Group Managing Directora.
2024-03-28 16:10:00
A NAV a digitális megoldásaival szinte azonnal lát mindent, és szinte azonnal közbe is tud avatkozni. Az adóhatóság beavatkozásának két iránya van: vasszigorral fellépni a tudatos adókijátszók ellen, illetőleg támogatni a nem szándékosan tévesztő, alapvetően jogkövető adózókat.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.
2024. 03. 04., 13:25
epizód: 2024 / 5   |   hossz: 25:08
A home office elterjedésével és a munkához való viszonyunk változásával átalakult a hozzáállásunk az öltözködéshez, pedig a „business look” törvényei állandók, ahogy a kapcsolatépítésben betöltött szerepe is. Frank Patrícia stylist, stílus- és színtanácsadó szerint bár a formális öltözködés megőrizte a jelentőségét jó néhány – például pénzügyi és jogi – területen, a kreatívabb üzletágakban mostanra inkább egyfajta laza elegancia érvényesül. Ebben az esetben sem mindegy viszont, hogy milyen hatást váltunk ki a potenciális partnerünkből vagy munkáltatónkból a kritikusan fontos első hét másodpercben. Nagy üzletek és karrierek torpanhatnak meg, egyébként jól betartható, csak éppen nem túl közismert megjelenési szabályok figyelmen kívül hagyása miatt. Te ne kövesd el ugyanezt a hibát – Frank Patrícia itt segít!
A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS