2023-ban nehezebb lesz vevőt találni az ingatlanokra

2022. 12. 19., 09:17

Az eddig tapasztalt kínálati dominancia is visszaszorulóban van, a vevők alkupozíciója jelentősen javult; a tulajdonosoknak várhatóan sokkal nehezebb lesz vevőt találni az eladó ingatlanukra – mondta el Balogh László vezető gazdasági szakértő az első ingatlan.com konferencián.

Jól teljesített az ingatlanpiac

A 2015–2022 közötti időszakot méltán nevezhetik az ingatlanpiac bő hét esztendejének – szögezte le előadásában Balogh László. A használt és új építésű lakások éves árváltozásának üteme 15–20 százalékos szinten volt, és ezt a bővülési ritmust még a pandémia és az abból fakadó negatív gazdasági hatások sem tudták megfékezni.

Az adásvételek mellett jól teljesített a bérleti piac is, 2015-től ebben a szegmensben is megfigyelhető a folyamatos bővülés. A pandémia megjelenésével az átlagos bérleti díjak ugyan elszenvedtek egy 30–40 százalékos csökkenést, az árak azonban hamar korrigáltak, visszapattantak a megszokott szintig, majd új lendülettel tartós emelkedésnek is indultak.

A piac harmadik pillére, a befektetői oldal szintén pozitív eredményt ért el, bár a teljesítmény megítélése már korántsem egyértelmű. 2017. szeptemberétől egészen 2022. szeptemberéig fokozatosan csökkentek az ingatlankiadásból elérhető hozamszintek, ennek ellenére ez mégsem okozott visszaesést. Nőtt a befektetési ingatlanvásárlások száma, amit a vezető elemző szerint az infláció emelkedése és a megtakarítások védelme ösztönzött.

Mit hozhat a jövő?

Balogh László előadásában hangsúlyozta, hogy ősszel számos, eddig alapvetésnek gondolt tényező megváltozott, a múltbéli tapasztalatok ezért már nem alkalmasak arra, hogy belőlük a jövőre vonatkozó következtetéseket vonjunk le.

Jelenleg három sarkalatos negatív befolyás érzékelhető az ingatlanpiacon: az infláció, a geopolitikai feszültség és az energiakrízis. Mindez pedig azt eredményezi, hogy egyre inkább szétnyílik a kereslet-kínálati olló, vagyis egyre kisebb az érdeklődés az egyre több ingatlanhirdetésre. A korszerű, energiahatékony ingatlanok még ebben a helyzetben is könnyen találnak vevőt maguknak, de a piacon nem ezek az ingatlanok vannak többségben – jegyezte meg a szakember.

Az ingatlanpiacon megfigyelhető tendenciák egyenes következménye, hogy 2022. negyedik negyedévében megsokszorozódott az értékesítési idő. Az eddig tapasztalt kínálati dominancia is visszaszorulóban van, a vevők alkupozíciója jelentősen javult.

Közvetítői kilátások

Egy olyan ingatlanpiacon, ahol emelkednek a hirdetésszámok és felértékelődtek az ingatlanok energetikai tulajdonságai, nagy szükség van a szakmailag magas szintet képviselő ingatlanközvetítőre – hangsúlyozta Balogh László. A lassuló piac a korábbinál valószínűleg több üzleti lehetőséget tartogat a közvetítők számára. A tulajdonosoknak ugyanis várhatóan sokkal nehezebb lesz vevőt találni az eladó ingatlanukra.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 05., 13:10
Cégcsoportunk már 35 éve van a HR piacon, ahol sokoldalú szolgáltatóként igyekszünk helytállni. Szeretném, ha legalább még ennyi ideig sikeresen tudna működni a cég – mondta az Üzletem.hu-nak Ifj. Vida Péter, a Viapan Group Managing Directora.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.
2024. 03. 04., 13:25
epizód: 2024 / 5   |   hossz: 25:08
A home office elterjedésével és a munkához való viszonyunk változásával átalakult a hozzáállásunk az öltözködéshez, pedig a „business look” törvényei állandók, ahogy a kapcsolatépítésben betöltött szerepe is. Frank Patrícia stylist, stílus- és színtanácsadó szerint bár a formális öltözködés megőrizte a jelentőségét jó néhány – például pénzügyi és jogi – területen, a kreatívabb üzletágakban mostanra inkább egyfajta laza elegancia érvényesül. Ebben az esetben sem mindegy viszont, hogy milyen hatást váltunk ki a potenciális partnerünkből vagy munkáltatónkból a kritikusan fontos első hét másodpercben. Nagy üzletek és karrierek torpanhatnak meg, egyébként jól betartható, csak éppen nem túl közismert megjelenési szabályok figyelmen kívül hagyása miatt. Te ne kövesd el ugyanezt a hibát – Frank Patrícia itt segít!
A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS